Exigim finançament per atendre els reptes decisius del nostre alumnat
El passat 30 de setembre, els Serveis Territorials al Baix Llobregat del Departament d’Educació van facilitar les dades del curs escolar 2021-22 als agents socials que formen part de la junta de personal docent no universitari.
Les xifres traslladades posen de manifest unes polítiques educatives apartades de la realitat social de la nostra comarca, i es troben molt lluny de garantir un sistema que doni resposta als reptes de futur dels nostres infants i jovent.
La norma permet unes ràtios abusives, lluny de considerar-les un topall límit al qual no s’hauria d’arribar. El departament instaura una mitjana de 24 alumnes per aula a infantil i primària, xifra que evidencia una sobreràtio a un percentatge força colpidor. En el cas d’ESO, la mitjana és de 29 alumnes (i s’arriba a aules de 32 a molts indrets de la comarca).
El fet de sortir d’una crisi sanitària, econòmica i social no ha reprimit les retallades dels recursos destinats al conjunt de centres públics. En aquest sentit, el tancament d’aules de P3 al Baix Llobregat ha estat un dels més elevat de tot Catalunya:
municipi | tancaments | municipi | tancaments |
Cornellà | 1 | Castelldefels | 1 |
Esparreguera | 1 | Gavà | 1 |
Martorell | 2 | Molins de Rei | 1 |
Olesa de Montserrat | 2 | Pallejà | 1 |
Sant Boi | 3 | Sant Esteve Sesrovires | 1 |
Sant Feliu | 1 | Santa Coloma de C. | 1 |
Viladecans | 2 |
Pel que fa al tancament d’aules de primer d’ESO, la reducció d’aules a la comarca ha estat la següent:
municipi | tancaments | municipi | tancaments |
Castelldefels | 2 | Esplugues | 1 |
Gavà | 1 | El Prat | 1 |
Sant Andreu de la B. | 2 | Sant Boi | 1 |
Sant Vicenç dels Horts | 2 | Santa Coloma de C. | 1 |
Viladecans | 2 |
Les repercussions esdevingudes per aquests tancaments, juntament amb altres retallades, són també una font de precarització laboral del personal docent. Aquest curs escolar hi ha 142 mestres menys a les escoles de primària del Baix Llobregat.
Malgrat els anuncis propagandístics del conseller d’Educació, en què prometia el manteniment de personal per a aquest curs, el cert és que a la nostra comarca hem perdut 57 places de reforç COVID a les escoles de primària respecte el curs anterior.
Així mateix, el departament ha cregut convenient aplicar una recatalogació dels centres de màxima complexitat (CMC) basant-se en un estudi del 2018 (prepandèmia), on dels 31 centres que rebien aquest registre només 17 el mantenen, 12 passen a ser de complexitat alta i 2 de complexitat mitjana. Un centre de CMC té una ràtio reduïda, una plantilla ajustada a les seves necessitats i un conjunt de recursos que guareixen i donen suport per trencar la fragilitat del seu alumnat. Amb aquesta recatalogació s’intensifica la feblesa d’aquestes comunitats educatives que, lluny d’haver millorat la seva situació social, han vist empitjorat el seu dia a dia.
CCOO exigeix un compromís ferm per part de tots els agents polítics i socials en la construcció d’un teixit educatiu a la comarca del Baix Llobregat que tingui el suficient múscul per afrontar els desafiaments que esdevinguin en un futur, però també en el present més immediat. Per aquest motiu manifestem la nostra preocupació en l’oferta de places públiques de cicles de formació professional, a la qual pot accedir l’alumnat del Baix Llobregat:
- Grups públics 1r FPGM (grau mitjà): 121,5
- Alumnat matriculat 1r FPGM públics: 3544
- Preinscripció el 30 de juny: 4759
- Grups públics 1r FPGS (grau superior): 85
- Alumnat matriculat 1r FPGS públics: 2113
- Preinscripció el 30 de juny: 3413
Malgrat el disbarat d’augmentar la ràtio a 33 alumnes a les aules d’FP, la minsa ampliació de grups i el transvasament d’alumnat als centres concertats no poden dissimular que milers d’alumnes s’han quedat fora del sistema educatiu.
Des de CCOO Educació exigim la baixada de ràtio com el primer pas per obtenir un sistema de formació de qualitat. Es fa impossible la seva millora amb la dinàmica actual.
CCOO ha estat advertint i denunciant en reiterades ocasions aquesta situació negativa, reivindicant públicament un canvi de política del Departament d’Educació.