CCOO denuncia que només 1 de cada 150 contagis de Covid a professionals de residències es declara accident de treball

La Federació de Sanitat i Sectors Sociosanitaris de CCOO denuncia que un dels sectors on la pandèmia va incidir amb més força va ser el dels establiments residencials, 65.565 persones es van infectar i 90.201 van haver de fer un aïllament preventiu. Una situació que s'agreuja encara més si s'atén al registre d’accidents de treball -recollits per l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) entre gener i desembre de 2020- ja que en residències tan sols el 0,7 % dels contagis han estat reconeguts com a accidents de treball, entre els professionals sanitaris, només el 5,8 % i en ajuda a domicili un 0,1 %.

Les dades acumulades totals en les activitats sanitàries i de serveis socials per a les situacions laborals d'incapacitat temporal (IT) per infecció de Covid ascendeixen a 249.009 persones; una realitat que contrasta i supera els accidents de treball per causa de Covid amb baixa, de gener a desembre del 2020, on tan sols apareixen 9.590 registres.

Per branca d'activitat, en les activitats sanitàries s'ha recollit un total de 156.651 situacions laborals d'IT amb infecció per Covid, i 271.768 d'aïllaments, que sumen un total de 428.419 baixes que repercuteix en una minva assistencial.

En els establiments residencials, 65.565 persones es van infectar i 90.201 van haver de fer aïllament preventiu. Això suposa que un de cada quatre treballadors i treballadores (24 % de les plantilles) es van infectar; en un sector amb una afiliació mitjana a la Seguretat Social de 280.000.

Pel que fa al personal d'ajuda a domicili, gran oblidat per les administracions central, autonòmica i local, tant en el reconeixement d'accident de treball per Covid com en les mesures de protecció, van patir la pandèmia i els seus efectes amb el contagi de 26.793 persones amb situació laboral d'IT; el seu nombre es triplica (77.872) quan vam comprovar les situacions d'aïllament, possiblement fruit dels contactes estrets a les llars on desenvolupen la seva feina.

Per a la Federació de Sanitat de CCOO és inadmissible el subregistre dels accidents de treball, ja que en les activitats sanitàries tan sols el 5,8 % dels contagis han estat reconeguts com a accident de treball; en residències, el 0,7 % (un de cada 150), i en les activitats de serveis socials sense allotjament, el 0,1 %.

A la vista d'aquestes dades, 249.000 casos d'IT per infecció per Covid i extrapolant-les a la realitat on se'ns mostren les seqüeles que la infecció està deixant entre la població, per a CCOO és absolutament necessari i imprescindible continuar liderant la reclamació de la inclusió i el reconeixement ple d'aquesta malaltia com a professional en tots els treballadors i treballadores que en aquests sectors essencials van mantenir les cures assistencials vers els més vulnerables.