CCOO denuncia que la manca d’efectius de trànsit impossibilita garantir la seguretat viària

Les Santes de Mataró i els focs de Blanes sense efectius de trànsit

CCOO denuncia que l’especialitat de trànsit viu els pitjors moments de la seva història i afronta un futur imminent en què no es podran garantir els serveis mínims. El pitjor, però, encara no ha arribat. Davant d’una setmana caòtica en què cada dia el trànsit és més perillós, amb el 70 % dels cascos caducats, les motocicletes als garatges i una flota de cotxes sota mínims al caire del col·lapse que no asseguren els serveis mínims diaris, els pocs agents que queden a l’especialitat de trànsit afronten un futur incert que, segons CCOO, no garanteix el servei públic de seguretat a les carreteres catalanes.

L’operació sortida d’estiu, acabada d’inaugurar, preocupa molt i les vies ràpides s’han convertit en un parany mortal en què els agents gairebé no tenen respir. La situació a les carreteres catalanes, després de l’eliminació dels peatges, ha suposat una sobrecàrrega de feina difícil de mantenir per als agents. Concretament, el trànsit s’ha incrementat a causa d’aquesta retirada, cosa que, al seu torn, ha generat una situació caòtica de la qual el Sector de Mossos de CCOO ja havia advertit reiteradament. Això suposa també una disminució de la presència d’efectius sense precedents en vies de gran volum, com l’AP-7, l’AP-2, la C-32, l’A-2, la C-25 i la C-17.

El muntatge i el desmuntatge de mesures especials, com carrils reversibles per descongestionar la C-32 o l’AP-7, s’han hagut de fer sense presència policial, amb l’elevat risc que comporta que uns operaris sense experiència en protecció de la seguretat viària s’encarreguin d’aquestes tasques en vies ràpides. Un exemple clar s’ha produït aquesta setmana passada, en què la celebració de festes multitudinàries com les Santes de Mataró i els focs artificials de Blanes han augmentat, de manera simultània i durant la mateixa setmana, la circulació a les vies principals dels Vallesos i el Maresme, sense que s’hagin pogut realitzar ni tan sols controls d’alcoholèmia o de drogues atesa la manca d’efectius.

En aquest cas en concret, un sol agent s’encarregava de vigilar tot el Maresme, reforçat per una patrulla desplaçada des de Mollet del Vallès per poder donar resposta a les incidències que es produïssin, però sense que pogués realitzar cap mena de control preventiu i amb el risc afegit de no disposar de comandaments que coordinessin la feina ni especialistes en atestats que donessin resposta als accidents greus durant el torn de nit. De fet, les campanyes de control planificades o proposades pel Departament d’Interior mitjançant el Servei Català de Trànsit moltíssimes vegades no es poden dur a terme per manca d’efectius, la qual cosa provoca, per tant, que aquestes campanyes només es puguin fer sobre el paper.

D’altra banda, l’accidentalitat en el transport pesant augmenta exponencialment a les vies ràpides. Aquest tipus de transport s’ha incrementat més d’un 40 % al llarg de l’últim any en autopistes com l’AP-7, però els controls específics són gairebé nuls per manca de personal, de mitjans tècnics i de formació dels agents, de manera que gairebé no s’estan realitzant controls sobre manipulacions dels tacògrafs o infraccions relatives als temps de conducció i descans malgrat l’elevat risc que comporten per a la seguretat viària.

La situació, segons el Sector de Mossos de CCOO, es produeix després d’una reiterada disminució d’inversió als serveis públics i, en concret, a la policia catalana. Aquest fet, sumat a un immobilisme sense precedents en la previsió de material i efectius per part de la Divisió de Trànsit del Cos de Mossos, ha generat una situació de difícil solució, com a mínim també de cara al pròxim any. Els agents de trànsit han de sortir a patrullar amb vehicles antics de seguretat ciutadana i amb vehicles que superen els 470.000 km, que s’avarien de manera contínua, fet que suposa una despesa sense precedents per al tresor públic. Això comporta que tot sovint no es puguin utilitzar dispositius de control d’alcoholèmia davant la manca de mitjans tècnics als cotxes de seguretat ciutadana que garanteixin l’ús dels alcoholímetres.

L’elevat volum de treball que assumeixen els agents sense ni tan sols ajuda psicològica per part del Cos de Mossos, sumat a la manca de material, ha generat un desencís sense precedents entre els agents. La fugida en massa està garantida: ja són molts els que han marxat de l’especialitat cap a altres policies i molts altres els que estan desitjant marxar sense que sigui possible, a curt termini, poder reposar el flux de baixes continu que es produeix.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya

Barcelona, 3 d’agost de 2022