CCOO denúncia greus deficiències en el funcionament de la divisió de trànsit dels Mossos d’Esquadra i arbitrarietat en l’organització del servei de seguretat de la Volta Ciclista a Catalunya

El Sector de Mossos de CCOO denuncia que el Cos de Mossos d’Esquadra es nega a fer que l’especialitat de trànsit depengui del Servei Català del Trànsit per pal·liar l’increment de mortalitat a les carreteres i regular de manera professional la participació dels agents en el servei de seguretat en la Volta Ciclista a Catalunya.


Aquest cap de setmana hem conegut que hi hagut 30 víctimes mortals a les carreteres catalanes el 2023. Una xifra esgarrifosa, que fa que des del Sector de Mossos de CCOO insistim des de fa molt de temps a la Comissaria General de Mobilitat i al mateix Departament d’Interior per tal que posi remei de manera ràpida al deteriorament que pateix l’especialitat de trànsit. S’han d’incrementar els controls i la presència policial a les carreteres per tal d’evitar l’increment de mortalitat.


Els responsables de la divisió de trànsit del Cos de Mossos d’Esquadra es neguen a reunir-se amb els responsables de Trànsit de CCOO després que des de fa més de tres anys estem inisistint en solucions que, entre altres coses, passen perquè l’especialitat depengui del Servei Català del Trànsit. Des de CCOO creiem que això solventaria de manera ràpida i eficient la manca d’efectius, de material i de vehicles que pateix el col·lectiu amb l’objectiu de reduir la mortalitat a les nostres carreteres. Ara mateix patim una manca d’efectius i de vehicles policials mai vista a les carreteres de Catalunya. La situació és fruit de la manca d’inversió dels anteriors governs en una de les especialitats que més servei dona a la ciutadania. Però també hi han influït la falta de previsió i la nefasta gestió del cap de la divisió de Trànsit. La manca de vehicles fa que les patrulles es quedin a les oficines. Alguns cotxes cauen a trossos literalment, hi ha motos aparcades per falta de manteniment, efectius insuficients, formació deficient, manca de material per realitzar les inspeccions en vehicles de transport de mercaderies i viatgers o de cascos. Tot plegat impossibilita la realització dels controls planificats i el patrullatge preventiu. Els plans d’actuació per reforçar la seguretat dels ciclistes, anunciats a tots els mitjans, o la compra de motos espiell han esdevingut despeses estèrils del Servei Català del Trànsit, perquè no tenen aplicació pràctica donada la manca d’efectius.


Ni l’ajuda de preguntes parlamentàries fetes per diferents grups parlamentaris al departament o fins i tot una compareixença a la Comissió d’Interior del Parlament de Catalunya per part de CCOO, que deixava en evidència a tots els grups polítics la realitat que viu l’especialitat, han sigut motiu de canvi. Davant la situació descrita, des de la plantilla es demana que el càrrec del responsable de la divisió sigui substituït generacionalment per un altre comandament a l’altura de les circumstàncies. Però el cos no ho accepta i el Departament d’Interior no ho permet. El departament gira l’esquena als treballadors i treballadores i tanca files al costat del cap de la divisió davant d’una reivindicació justa que l’única cosa que reclama és treballar en condicions laborals i materials dignes per reduir la mortalitat a les carreteres catalanes. Si aquest exemple l’extrapolem al context d’un directiu d’una empresa privada, el resultat seria ràpid i contundent.


A més, la realització de la Volta Ciclista a Catalunya genera descontentament i polèmica entre els treballadors i treballadores. L’actual edició ha provocat la indignació entre la plantilla per la manera com els motoristes han sigut seleccionats, ja que la participació a la Volta comporta una elevada quantitat econòmica en forma d’hores extraordinàries per les assistentes. Des de fa molts anys, la selecció de la plantilla que acompanya la prova esportiva no es realitza seguin criteris evidents de professionalitat, sinó d’arbitrarietat. En molts casos, s’utilitza la Volta Ciclista a Catalunya i la Volta Ciclista a Espanya com a premi o moneda de canvi per part d’alguns caps policials als agents que, per algun motiu, els han acompanyat en la presa de decisions durant l’any. Aquestes decisions es prenen sota el paraigua i l’aprovació del cap de la divisió de Trànsit, el qual és ampli coneixedor dels fets perquè des de CCOO se l’ha informat degudament per escrit.