La comissió bilateral entre el Govern estatal i el Govern de la Generalitat obre una etapa institucional per recuperar el camí dels acords.

La reunió celebrada entre el Govern espanyol i el català aquesta tarda ha concretat l’anunci de diferents compromisos, entre els quals destaca l’acord d’ampliació de l’aeroport, que desbloqueja la inversió de 1.700 milions d’euros d’AENA a l’aeroport Josep Tarradellas del Prat de Llobregat.

Els termes anunciats de l’acord estableixen el compromís de trobar solucions ambientals a la proposta inicial d’AENA en la definició del pla director de l’aeroport, abans del 30 de setembre. La proposta serà consultada a la Comissió Europea per garantir que compleix amb els requeriments ambientals de la xarxa Natura 2000 sobre espais protegits.

L’acord també garanteix la connexió de l’AVE entre els aeroports de Reus i Girona amb el Prat.

La connexió ferroviària entre els aeroports del front marítim català és una antiga reivindicació, entre d’altres, de CCOO de Catalunya. Que es faci en forma d’AVE i sense que sigui una alternativa a l’ampliació no és el que sempre hem defensat, però considerem que és un pas en la bona direcció. Cal garantir una gestió coordinada d’aquests tres aeroports en el futur.

Des de CCOO de Catalunya valorem la possibilitat que una inversió tan important pugui concretar-se per a Catalunya, alhora que volem ser partícips de la definició del pla director per poder preservar que la proposta garanteix la sostenibilitat ambiental, però també la laboral i social.

Per al sindicat és important que el model de mobilitat i transport sigui sostenible, vertebri el territori i respecti el medi ambient, així com la generació de treball estable i de qualitat amb salaris dignes.

Avui la gestió de l’aeroport no garanteix aquestes condicions de treball i veiem com els treballadors i les treballadores de la neteja, seguretat, o restauració i comerç pateixen les condicions d’una política d’externalització per part d’AENA que precaritza l’ocupació i els salaris mitjançant la subcontractació a subhasta de preus.

Per al sindicat també és important que la vertebració territorial es desenvolupi amb la gestió en xarxa aeroportuària. Valorem positivament la connexió per AVE entre els aeroports, però també volem el respecte ambiental al territori. Per tant, volem una solució viable per a La Ricarda.

CCOO de Catalunya saludem que s’obri una nova etapa política entre les institucions catalanes i espanyoles. Vivim uns moments transcendentals per al futur del país, i els consensos institucionals i el diàleg social han de ser els instruments per construir un nou model econòmic i social que posi fi a la precarietat i a les desigualtats.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 2 d’agost de 2021