CCOO de Catalunya creiem cabdal que la producció de bateries s’instal·li a Catalunya

El Projecte estratègic PERTE_VEC per a la recuperació i transformació econòmica pel desenvolupament del  vehicle elèctric i connectat que aprovarà avui el Consell de Ministres és una oportunitat que Catalunya no pot desaprofitar per transformar el model productiu i guanyar sobirania industrial en un sector que està cridat a transformacions profundes que passen per l’electrificació, la digitalització i els serveis de mobilitat.

El gruix dels recursos s’assignaran durant el quart trimestre d’enguany. Estem parlant de més de 4.000 milions d’euros públics que han d’arrossegar 20.000 milions d’euros  d’inversions de les empreses.

El volum de les inversions i de les accions per dur a terme no es limiten, tot i ser molt importants, a la transformació de les empreses constructores per tal que passin a fer cotxes elèctrics o per a la fabricació de bateries per automoció.  Afecten també tot el sector de components de l’auto i, més enllà, la infraestructura elèctrica i digital, i activen tota la cadena de valor des de les bateries fins als components electrònics, els serveis per la connectivitat i la transformació del model de negoci, incloent la formació per a les persones que caldrà dotar de nous i diferents coneixements i capacitats.

L’estratègia de Volkswagen, en associació amb Telefónica i Iberdrola, per electrificar la producció de Seat, és el principal projecte tractor del PERTE_VEC i vincula un gran nombre d’empreses catalanes per consolidar un sector cabdal per la indústria i l’economia catalana. El sector de vehicles de passatgers representa el 7 % del volum de negoci de la indústria catalana, un 3,6 % de l’ocupació i un 4,6 % del valor afegit brut (VAB), si bé el pes seria molt superior comptant els efectes induïts sobre tot el teixit industrial.

Des de CCOO creiem cabdal que la producció de bateries lligada al projecte Volkswagen s’instal·li a Catalunya, ben a prop de Seat, per millorar la seva competitivitat i propiciar un creixement del sector de components que s’arreli al territori, enfortint el sector i millorant el pes industrial de l’economia catalana.

CCOO de Catalunya reclamem al Govern de la Generalitat que impulsi un procés de concertació social per liderar projectes catalans per tota la cadena de valor de l’electromobilitat impulsant la construcció integral dels vehicles.

Tenir projectes per a tot el sector de l’auto i associat de Catalunya exigeix posar en marxa  de manera urgent el Pacte nacional per a la industria, amb competències i recursos interdepartamentals del Govern que van més enllà del Departament d’Empresa i Treball; la transformació digital, la formació professional i contínua i la transició energètica, entre d’altres, han de formar part del PNI. En la seva elaboració cal garantir la participació dels agents socials i econòmics, les universitats, els centres de recerca i els col·legis professionals vinculats als sectors industrials.

El PERTE_VEC és d’una gran  importància per a la industria i l’economia catalana, però en vindran d’altres que afecten sectors molt importants per Catalunya: industria aeroespacial, generació d’hidrogen verd, agricultura sostenible, salut i d’altres. En tot cas, els projectes per la transformació susceptibles de rebre suport públic no es limiten als inclosos en un PERTE. És per això que cal estendre les consideracions fetes al conjunt del nostre teixit productiu i recuperar el temps perdut pel que fa a la concertació social i la concreció en projectes llestos per ser finançats si es vol aprofitar aquesta oportunitat.