CCOO de Catalunya celebra els 30 anys de la Fundació Cipriano García amb un debat sobre el nou contracte social amb Unai Sordo, Sara Moreno i Javier Pacheco

CCOO de Catalunya inicia aquest 21 de novembre els actes de celebració del 30è aniversari de la Fundació Cipriano García amb un acte a l’Espai Assemblea de la seu nacional del sindicat (Via Laietana, 16,) a les 17.00 hores, en el qual el secretari general de la Confederació Sindical de CCOO, Unai Sordo, debatrà amb la sociòloga i professora de la UAB, Sara Moreno, i el secretari general de CCOO de Catalunya, Javier Pacheco, sobre el paper dels sindicats davant del repte d’un nou contracte social.

Precisament Los sindicatos y el nuevo contrato social és el títol del llibre que acaba de publicar Unai Sordo a l’editorial Catarata i que es presenta a Barcelona coincidint amb el 30è aniversari de la Fundació Cipriano García i el 58è aniversari de la fundació del sindicat, el 20 de novembre del 1964, en una assemblea celebrada clandestinament a l’Església de Sant Medir de Sants.

A banda del debat entre Unai Sordo, Sara Moreno i Javier Pacheco, que conduirà el periodista i historiador Marc Andreu, director de la Fundació Cipriano García, durant l’acte la secretària d’Estudis, Cultura i Memòria de CCOO de Catalunya, Dolors Llobet, presentarà el nou logo i la nova etapa de la Fundació. I el seu president, Alfons Labrador, farà balanç dels 30 anys de la Fundació i n’explicarà els reptes de present i futur a partir de la presentació del llibret 30 anys de Fundació. Un projecte amb passat, present i futur. 1992-2022, editat expressament per a l’ocasió.

Tancarà l’acte una breu actuació de la coral Roig Encés, creada sota el paraigua de la fundació i que precisament exemplifica una de les noves apostes de l’entitat per l’activitat cultural. De la mateixa manera, durant l’acte es presentarà un avenç de l’exposició que s’inaugurarà al desembre en commemoració dels 50 anys de la revista Lluita Obrera i que exemplifica també la renovada aposta de la fundació per la memòria democràtica i la conservació i divulgació de la història del moviment obrer. Al llarg del 2023 la fundació organitzarà diverses activitats lligades a la celebració del seu 30è aniversari.

La Fundació Cipriano García – CCOO de Catalunya és una entitat privada sense ànim de lucre creada el 1992 per la Comissió Obrera Nacional de Catalunya i que porta aquest nom en reconeixement d’un dels fundadors del sindicat, Cipriano García (1927-1995), una de les persones que més ha influït en el pensament de l’organització. Inicialment, i sota la presidència d’Ángel Rozas (1927-2010), la Fundació es va dedicar als temes vinculats a la memòria democràtica a través de l’Arxiu Històric de CCOO de Catalunya, i es consolida com a referència per a la recerca històrica.

Amb posterioritat, i sota la màxima responsabilitat, successivament, de Joan Coscubiela, Montse Delgado i l’actual president Alfons Labrador, la Fundació Cipriano García ha anat ampliant les seves funcions. S’han promogut noves iniciatives i activitats, debatudes i aprovades pel patronat i coordinades, entre el 2009 i el 2021, per la primera directora de la Fundació, Rosa Sans, a qui el 2022 va prendre el relleu Marc Andreu.

Avui en dia, la Fundació Cipriano García promou la conservació de la memòria històrica del moviment obrer, impulsa l’elaboració d’estudis, té un espai de biblioteca i documentació, organitza debats i activitats culturals i col·labora amb diferents universitats i grups de recerca. Per assolir tots aquests objectius, la Fundació Cipriano García ha incorporat el Centre d’Estudis i Recerca Sindicals (CERES), ha posat en marxa l’Aula Treball i Societat per impulsar la reflexió sobre el món del treball i el seu futur i aixopluga el Seminari Salvador Seguí, un espai que aporta reflexió i proposta sobre el sindicalisme de classe i nacional.

La Fundació Cipriano García, a través dels estudis, la cultura i la memòria, s’esforça per ser un referent del pensament crític, per situar la centralitat dels treballs i per disputar coneixements i valors en l’àmbit laboral i en la societat. La fundació té el repte de construir una base de pensament en relació amb el factor del treball que impregni la societat i, particularment, l’esquerra social i política, atesa la seva significació com a motor de l’emancipació i el progrés dels projectes personals i col·lectius de la ciutadania.

Des de la perspectiva de la defensa i la conquesta de drets, la fundació té com a objectiu elaborar propostes sobre el nou model econòmic, el futur del treball, l’estat del benestar i el seu finançament, la qüestió nacional i la memòria democràtica, entre d’altres. Per això vol reforçar la seva capacitat de proposta, articulant i posant en valor els coneixements de l’organització, que neixen de la pràctica sindical en els centres de treball, i incorporar saber extern per guanyar hegemonia en la societat.