CCOO de Catalunya acull la presentació del document «Més viatges en tren, menys emissions. Bases per doblar la demanda del ferrocarril a Espanya» impulsat per 14 entitats del món ecologista, sindical i defensores de la mobilitat sostenible

La presentació tindrà lloc dilluns, 8 de novembre, a les 18 hores, a la sala d’actes de la seu central del sindicat a Via Laietana, 16, de Barcelona.

Catorze entitats del món ecologista, sindical i defensores de la mobilitat sostenible, entre les quals CCOO, reclamen un nou full de ruta per a la política ferroviària a Espanya amb el document: “Més viatges en tren, menys emissions. Bases per doblar el nombre de viatgers per ferrocarril a Espanya”. El treball proposa una nova política ferroviària a Espanya, per a la xarxa de Renfe i Feve. A Barcelona es presentarà el proper dilluns, 8 de novembre, a les 18 hores, a la sala d’actes de la seu central de CCOO de Catalunya (Via Laietana, 16, de Barcelona). Comptarà amb les intervencions de Cristina Torre, secretària d’Acció Sindical de CCOO de Catalunya; Pau Noy de la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura; Adrià Ramírez de la PTP, i Manel Ferri, activista de mobilitat sostenible.

L’objecte d’aquest document és proposar una estratègia, com a programa d’acció, per aconseguir que Espanya es doti d’un veritable pla de serveis ferroviaris amb l’objectiu de doblar el nombre de viatges amb tren en aquesta dècada. En els darrers anys, amb un gran esforç inversor, s’ha construït al nostre país molta nova infraestructura, la xarxa d’alta velocitat, 3.400 km, la majoria en doble via electrificada apta per a velocitats molt altes, que s’ha configurat com la xarxa més vasta d’Europa en aquest segment. Però la majoria de les seccions pateixen un pobre servei.

Com es mostra al document, Espanya és un dels països amb menys densitat de circulació de trens per quilòmetre de via, amb la dada, que a més agreuja la comparació, que la xarxa ferroviària espanyola és de molt bona qualitat. Una bona frase que resumeix la situació pot ser: “a Espanya no sobren vies, sinó que hi falten trens”.

Multiplicar l’oferta en diferents segments de serveis per aconseguir que els espanyols prenguin l’hàbit de fer servir el tren, per aconseguir que satisfacin les necessitats de mobilitat fora de la ciutat amb l’ús del ferrocarril, a més d’un objectiu necessari, és un propòsit totalment viable.

El ferrocarril, que a Espanya està electrificat a la immensa part de la seva oferta de viatgers, proporciona un transport de gran capacitat, amb molt bones condicions de preu i confortabilitat, amb emissions zero, amb una energia que és independent del petroli i del seu sistema d’importació costós, de baix consum energètic -el 10 % d’un cotxe, el 30 % d’un autobús- i també amb gairebé zero accidents.

Al document, se subratlla la gran contribució del ferrocarril a l’equitat social, ja que a Espanya la meitat de la població, per diverses raons, no té accés a l’ús del cotxe. Però tota la població, la que té accés al cotxe i la que no, pot pujar a un tren.

El document centra la proposta a formular una proposta de serveis que és possible prestar sobre la infraestructura ferroviària actual. No cal construir noves infraestructures, només cal aconseguir que funcionin millor.

L’acte de presentació serà presencial fins a completar l’aforament i també es podrà seguir en directe per Youtube.