CCOO commemora els 50 anys de l’Assemblea de Catalunya amb un acte públic, el 9 de setembre, a l’Església de Sant Agustí de Barcelona

El Seminari Salvador Seguí i la Fundació Cipriano Garcia de CCOO de Catalunya organitzen, el dijous 9 de setembre, a les 17 hores, en el context previ de la Diada Nacional de Catalunya, un acte públic de commemoració dels 50 anys de la fundació de l’Assemblea de Catalunya a l’Església de Sant Agustí del barri del Raval de Barcelona (plaça de Sant Agustí, 2).

L’acte, que se celebrarà en el mateix recinte religiós on, clandestinament, el 7 de novembre del 1971 es va constituir l’organisme unitari més important de l’antifranquisme, estarà conduït pel periodista Antoni Batista i comptarà amb intervencions dels membres fundadors de l’Assemblea de Catalunya Pere Portabella, Miquel Sellarès, Josep Maria Rodríguez Rovira i Magda Oranich. L’acte comptarà també amb la intervenció del secretari general de CCOO de Catalunya, Javier Pacheco.

La Fundació Cipriano Garcia i CCOO de Catalunya conviden tots els ciutadans, partits i entitats de tradició democràtica i catalanista a participar de la commemoració del mig segle d’història de l’Assemblea de Catalunya i a valorar el paper del que va ser l’organisme unitari clau de l’antifranquisme i dels inicis de la Transició. L’acte pretén projectar al present la memòria reivindicativa, integradora i transversal de respecte a les llibertats democràtiques i els drets socials i nacionals de Catalunya i valorar el paper que, al costat dels partits polítics, van tenir el món obrer i la societat civil organitzada (sindicats, associacions veïnals, entitats culturals, col·lectius cristians de base…) en la creació i funcionament de l’Assemblea de Catalunya.

L’acte serà presencial, amb inscripció prèvia per regular l’aforament de l’església de Sant Agustí segons mesures covid, i també es retransmetrà en directe pel canal de YouTube de CCOO de Catalunya.

Fitxa dels participants

Antoni Batista (Barcelona, 1952). Periodista i musicòleg. Ha estat professor de la UAB, UB  i URV, i redactor dels diaris Avui i La Vanguardia i actualment col·labora a l’Ara i el Diari de Tarragona. Va participar de l’Assemblea de Catalunya com a jove redactor de la clandestina Agència Popular Informativa (API) i de la revista Treball. És autor, amb Josep Playà, del llibre La gran conspiració. Crònica de l’Assemblea de Catalunya (Edicions 62, 1991).

Pere Portabella (Figueres, 1927). Director i productor de cinema. Senador i diputat al Parlament entre 1977 i 1984 per l’Entesa dels Catalans i el PSUC. Va ser fundador i portaveu de l’Assemblea de Catalunya entre 1971 i 1976.

Miquel Sellarès (Barcelona, 1946). Polític i periodista. Membre fundador de CDC, ha estat alt càrrec de la Generalitat en governs de Jordi Pujol i Pasqual Maragall. Vinculat a Òmnium Cultural, a la Plataforma per la Llengua i al Centre d’Estudis Estratègics de Catalunya. Va ser fundador i portaveu de l’Assemblea de Catalunya.

Josep Maria Rodríguez Rovira (Lleida, 1943). Enginyer tècnic i sindicalista. Va participar en la fundació del Sindicat Democràtic d’Estudiants de la Universitat de Barcelona a la Caputxinada del 1966. Va ser un dels representats de CCOO en l’Assemblea de Catalunya.

Magda Oranich (Barcelona, 1945). Advocada. Defensora de presos antifranquistes i feminista, va ser fundadora de Nacionalistes d’Esquerra, diputada d’ICV al Parlament entre 1992 i 1995 i regidora de CiU a l’Ajuntament de Barcelona entre 1999 i 2007. Va ser fundadora de l’Assemblea de Catalunya.

Javier Pacheco (Barcelona, 1970). Té 51 anys. Sindicalista. Treballador de Nissan, és secretari general de la Confederació Obrera Nacional de Catalunya des del 2017.