Candidatura a la Comissió Executiva de CCOO de Catalunya en el 12è Congrés

#LaForçaDelsTreballs

Afrontem un mandat sindical complex pel context mateix en què es desenvolupa i pels reptes propis que ens plantegem per seguir millorant l’eina més útil que tenen els treballadors i treballadores per organitzar-se en la defensa dels seus drets.

Un context que pot significar un canvi important del model econòmic i productiu, del mercat de treball, de les estructures socials i de les mateixes institucions públiques, a la sortida d’una de les crisis més greus que han viscut les nostres generacions amb la pandèmia de la COVID-19. Objectius globals com els ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible), per garantir la sostenibilitat de la vida, començant pel planeta, les persones i els recursos que necessitem per viure, marcaran les polítiques econòmiques i socials dels propers anys. S’obre, de fet, una oportunitat per canviar un model depredador que ha empobrit milions de persones, ha acumulat riquesa en molt poques mans i ha incrementat les desigualtats, que, al seu torn, han devaluat les democràcies i les llibertats. El sindicalisme confederal i de classe ha de voler i poder desenvolupar un paper central per dignificar el treball, millorar l’equitat en l’estructura de rendes i enfortir els mecanismes de protecció social i els sistemes de salut i educació per avançar cap a un model que incorpori la justícia social com un valor irrenunciable.

Es tracta de reptes que el sindicat ha assumit per adaptar-se a les noves realitats a què ens insta el treball. Nous àmbits d’organització en espais en els quals no es reconeixen ni la relació laboral tradicional ni el model d’empresa clàssic. Instruments per a l’acció sindical que incorporen la digitalització i el tractament de dades, la rendició de comptes i la transparència. Aquest fet canvia els nostres formats organitzatius competencials i ens obliga a dibuixar nous espais de cooperació entre les diferents estructures del sindicat que optimitzin les millores tecnològiques i, a la vegada, potenciïn l’arrelament del sindicat amb els treballadors i treballadores als seus centres o espais de treball.

Per donar respostes a aquests reptes, presentem una candidatura de set dones i cinc homes, que acompanyen el candidat a la Secretaria General, que té l’aval de més de 10.000 afiliats i afiliades:

• Michela Albarello
  • Maribel Ayné
  • Ricard Bellera
  • Manuel Fages
  • Mentxu Gutiérrez
  • Aurora Huerga
  • Carmen Juares
  • Andrés Querol
  • Dolors Llobet
  • Álvaro Muñoz
  • Enrique Rodríguez
  • Cristina Torre

Un equip molt renovat, amb l’experiència de dirigents territorials i federals, amb la il·lusió de sindicalistes que venen de militar a les estructures més pròximes als centres de treball i a l’activisme social.

Homes i dones compromesos i amb el reconeixement dels seus espais de militància al sindicat. Una direcció col·lectiva que segueix reforçant el perfil sociopolític del sindicat i que aprofundeix en els valors de la confederalitat, prenent la cooperació com el camí de les nostres iniciatives de treball.

Ens fixem un seguit d’objectius centrals per assumir el mandat del Pla d’acció que aprovi el congrés:

1. Fomentar la solidaritat i la cooperació internacional, sent partícips dels canvis de les polítiques socials, econòmiques i sindicals des de l’anàlisi global del sindicalisme internacional.
  2. Fer del sindicat un referent del pensament en relació amb el treball digne i de la memòria democràtica, reforçant la centralitat socioeconòmica del treball de qualitat, l’estat del benestar i els serveis públics.
  3. Potenciar la política sindical per contribuir a la sostenibilitat mediambiental i a la mobilitat sostenible, i impulsar un canvi de model productiu d’una economia lineal a una de circular. Treballar per una transició justa que garanteixi la qualitat de l’ocupació, de la formació i de la protecció social i les pensions. Un sindicat que vertebri l’equilibri territorial i s’arreli a pobles i barris, a la seva gent, que garanteixi que els drets arriben a tot arreu.
  4. Analitzar l’impacte de les noves tecnologies en el món del treball i els nous riscos que impacten en la salut, i generar propostes d’acció sindical per organitzar el treball en un nou paradigma en què la negociació col·lectiva prengui més protagonisme. Potenciar l’organització dels treballadors i treballadores de plataformes digitals per construir un marc de relacions laborals amb condicions dignes de treball, salari i protecció social.
  5. Treballar per erradicar les discriminacions per raó de gènere, de sexe i d’identitat sexual a la feina i a tot arreu, lluitar contra les violències masclistes i impulsar les mesures contra la discriminació de les persones LGTBI. Portar aquestes polítiques a la negociació col·lectiva, al cor de l’acció sindical.
  6. Refermar el compromís del sindicat amb la construcció del marc català de relacions laborals i fer efectiu el diàleg social permanent i la concertació social.
  7. Construir un gran pacte per a la reconstrucció de l’estat del benestar català, teixir aliances socials i promoure la sensibilització de la societat i del sindicat sobre el fet que la lluita pels drets de ciutadania i la defensa del que és públic són centrals per a la vida dels treballadors i treballadores.
  8. Seguir impulsant la mobilització i guanyar el carrer per enfortir el caràcter reivindicatiu del moviment sindical i del conjunt de la ciutadania. Hem de fer-nos més visibles, més útils, més organitzats, més eficaços, més transparents, més presents i més referencials.
  9. Impulsar el reforç dels sindicats intercomarcals, donar un nou impuls a les seccions sindicals d’empresa i revitalitzar-les com l’espai de participació i organització a l’empresa. Activar nous motors d’afiliació, reforçant el vincle principalment des de la proximitat i l’atenció a les persones, i potenciar l’assessorament.
  10. Millorar les actuacions de CCOO de Catalunya en la seva vessant interna i externa, construint una imatge i una pràctica de treball sòlides, transparents, eficaces i integrals. Incorporar la política de rendició de comptes a totes les estructures del sindicat.

Les dones i els homes que presentem la candidatura a la CECONC ens comprometem a enfortir el treball horitzontal entre nosaltres i amb les organitzacions confederades, reforçant el perfil polític de la direcció i l’eficiència de les nostres iniciatives de treball. Apostem per la col·laboració davant de les competències, el treball compartit i la construcció col·lectiva de les nostres propostes i accions. Ens comprometem amb el Pla d’acció i les resolucions congressuals posant la nostra experiència i el nostre compromís amb la militància de molts anys a la CONC. Posem tota la il·lusió en un projecte sindical que és referent de centenars de milers de treballadors i treballadores catalans i que posarà al centre:

#LaForçaDelsTreballs