Butlletí Treball, Economia i Societat (febrer del 2022)

Estat actual i transició del sector de l’automoció

Et presentem un nova edició del BTES:

Butlletí núm. 11

Aquest butlletí tracta de l’estat actual i la transició del sector de l’automoció. La publicació inclou:

1. Editorial: reforma laboral, democràcia i cultura del treball. Reflexionem i valorem l’acord assolit entre sindicats, patronals i el Govern de l’Estat, per la via àrdua però rigorosa del diàleg social, sobre la reforma laboral. La participació organitzada de la ciutadania també és democràcia, i els moviments socials, d’entre els quals el moviment obrer és el més antic i organitzat, també són democràcia, tant quan es mobilitzen en defensa de drets i llibertats com quan dialoguen i participen en la concertació social.
  2. Dossier monogràfic: el sector de l’automoció està immers en un procés de transformació com a conseqüència de la transició cap a una electromobilitat sostenible, que ha de ser, a més, inclusiva i socialment justa. Aquest fenomen es desenvolupa en un context advers (conseqüències de la crisi pandèmica, crisi de subministrament de semiconductors, etc.), però amb les oportunitats que haurien de brindar els fons europeus Next Generation i el Pla de recuperació, transformació i resiliència mitjançant els PERTE. En aquest dossier, analitzem l’estat actual, les incerteses i les opcions de l’automoció.
  3. Nota de conjuntura econòmica: estem en un moment de previsió i revisió. La incorporació de noves variables al context socioeconòmic actual, com la inflació, l’evidència de la continuada revisió a la baixa de les expectatives de les principals institucions internacionals o la detecció de riscos econòmics imposen la cautela. En aquest document analitzem la conjuntura econòmica global, europea, estatal i catalana. També la situació del mercat de treball a Catalunya.
  4. Indicadors interactius de CCOO de Catalunya: presentem una nova entrega de l’Eurobaròmetre social, actualitzat el desembre del 2021. Aquesta eina ofereix dades estadístiques interactives relatives al desenvolupament econòmic, social i laboral de la Unió Europea, els països que en formen part, i Catalunya.
  5. Aula treball i societat: presentem l’informe que el politòleg Mario Ríos Fernández ha fet com a anàlisi del Sondeig d’Opinió de Catalunya fet públic el desembre del 2021 per a l’Institut de Ciències Polítiques i Socials (UAB). Així mateix, us avancem el programa del seminari que l’Aula organitza el 9 de febrer a l’Espai Assemblea de CCOO de Catalunya amb el títol “La transformació del sector de l’automòbil: reptes i oportunitats”.
  6. El Seminari Salvador Seguí i la Fundació Cipriano García van commemorar els 50 anys de la creació de l’Assemblea de Catalunya, l’organisme unitari més important de l’antifranquisme, en un acte a l’església de Sant Agustí de Barcelona. El paper clau del moviment obrer i de la vaga de la Seat del 1971 en la lluita sociopolítica d’aquell moment i en el naixement de l’Assemblea de Catalunya va ser motiu d’una exposició de la Fundació Cipriano García exhibida a l’Espai Assemblea de CCOO de Catalunya fins el passat desembre. Us oferim els vídeos de l’acte i l’exposició.

També pots consultar els anteriors números del Butlletí Treball, Economia i Societat a l’hemeroteca