Funció Pública aprova de manera unilateral les noves mesures organitzatives, de prevenció i seguretat aplicables en l’etapa de represa al personal de la Generalitat

Mesa General de Negociació. 26 de juny de 2020

– L’Administració no aporta a la Mesa de Negociació el text definitiu de la Instrucció 6/2020 que impedeix la possibilitat de la seva signatura a la reunió mantinguda.
– La represa serà a partir d’1 de juliol i reincorporarà la totalitat de la plantilla amb aplicació del règim de torns, combinant la modalitat de prestació de serveis presencial i el règim de teletreball.

Primerament, CCOO volem destacar el “sobreesforç” que ha dut a terme el personal de la Generalitat de Catalunya durant aquest estat d’alarma per la pandèmia que sense els recursos adequats ha garantit el funcionament de l’Administració amb la implicació exemplar de tots els col·lectius.

CCOO ha fet les següents propostes al text de la futura Instrucció 6/2020, de refosa de les Instruccions 4 i 5/2020, per a la millora de les mesures de conciliació, prevenció de riscos laborals i protecció de la salut:
– Incorporar en la Instrucció els col•lectius dels àmbits de Salut i Ensenyament.
– Regular de manera específica el teletreball per tots els col·lectius.
– Implantar la figura del treballador designat per fer el seguiment de les mesures de prevenció individuals i col•lectives als centres de treball.
– Assegurar els recursos tècnics per al personal que desenvolupa el teletreball.
– Establir com a caràcter general la via telemàtica per activitats formatives, serveis d’atenció al públic i les reunions.
– Mantenir les mesures preventives de zones comunes i instal·lacions recollides a la Instrucció 4/2020.

CCOO havíem traslladat a Funció Pública que resultava imprescindible concretar una sèrie de mesures sobre els aspectes organitzatius que en combinació amb l’aspecte preventiu havien d’establir marc homogeni que garantissin la protecció de la seguretat i la salut del personal públic i la ciutadania, que aquesta futura instrucció farà.

CCOO lamentem que la manca de “cintura” negociadora de l’Administració i de les organitzacions sindicals UGT i IAC-CATAC ha impedit la signatura d’un acord sobre aquesta futura Instrucció 6/2020.

En aquests moments no sabem si les millores proposades per CCOO que Funció Pública havia dit que acceptava les mantindran a la instrucció o les deixaran de banda. Esperem que tinguin el bon criteri de mantenir-les, en benefici de treballadors i treballadores.

Protecció de la salut, prioritat del teletreball i flexibilitat de jornada laboral

La futura instrucció establirà que en aquesta etapa de la represa, es reincorporarà la totalitat de la plantilla amb aplicació del règim de torns, combinant la modalitat de prestació de serveis presencial i el règim de teletreball fins a un màxim de tres jornades diàries setmanals.

Excepcionalment, la Instrucció autoritzaria la prestació de serveis en règim de teletreball fins a un màxim de cinc jornades diàries setmanals, pels col·lectius següents que a més gaudiran de preferència en l’aplicació dels sistemes de flexibilitat horària, teletreball parcial, règim de torns i fixació d’horaris especials:
– Empleats/des públics que tinguin a càrrec de menors de 14 anys, persones dependents o amb discapacitat, fins al funcionament ordinari de centres educatius, de gent gran o persones amb discapacitat.
– Grups vulnerables d’acord amb el que estableixin els serveis de prevenció.

A més a més, el personal podria combinar en una mateixa jornada diària el règim de prestació de serveis presencials, amb un mínim de 5 hores, i teletreball per a la resta de la jornada, computables com a jornada presencial.

Les mesures d’aquest acord tindrà vigència indefinida fins que es mantingui activat el Pla d’actuació del PROCICAT, sense perjudici de la reactivació de les Instruccions 4 i 5/2020 en aplicació de les instruccions de les autoritats sanitàries en un concret àmbit territorial, en cas d’haver de tornar a fases anteriors.

Teletreball sense regulació clara

Pel que fa a la prestació de serveis en la modalitat de teletreball es remet a l’Acord de Teletreball que va ser subscrit per CCOO i que encara no ha estat ratificat pel govern per mitjà de decret de manera que queden sense aplicació clara aspectes relacionats amb la salut laboral, equips informàtics, xarxes VPN, privacitat i protecció de dades, formació i informació TIC i responsabilitats derivades.

CCOO manifesta que el personal públic s’ha adaptat al teletreball en un temps rècord, i ha admès aquesta necessitat per la urgència sorgida a causa de les mesures per a contenir la propagació de la COVID-19, però des del primer moment, vam deixar clar a l’Administració que aquest element era temporal i excepcional, i vam introduir a l’acord la creació d’una comissió de seguiment per a la seva concreció, que no s’ha posat en marxa després d’haver-ho sol·licitat repetidament.

És per això que CCOO demanem una regulació negociada immediata del teletreball que concreti entre altres aspectes de risc psicosocials en el teletreball relacionats amb la persona que teletreballa com la gestió del temps, registre de jornada, dret a la desconnexió, organització del treball, manera de reportar resultats, càrrega de feina, assessorament telefònic o telemàtic i control de l’estrès.

Pel que fa a les jornades prestades en la modalitat de teletreball l’administració recull la proposta de CCOO de combinar el règim de prestació de serveis presencials i el teletreball en les jornades diàries, la suma total de les hores realitzades no podrà superar les set hores i trenta minuts o el que correspongui d’acord amb els criteris d’homogeneïtzació de jornades. Cal respectar les reduccions de jornada i l’horari d’estiu de 7 hores, per exemple.