CCOO i UGT encoratgem el diàleg social com a eina per desenvolupar mesures més útil i efectives per pal·liar l’impacte de la Covid-19 en el mercat laboral

Aquest dimecres, 10 de març, el Govern de la Generalitat de Catalunya ha presentat al Consell de Diàleg Social els resultats del pla d’ajuts directes i de caràcter trimestral per donar suport als col·lectius i sectors econòmics més afectats per les mesures de contenció de la Covid-19, que tenia una dotació prevista de 618 milions d’euros pel primer trimestre del 2021 i que finalment es dotarà de 672 milions. El pla conté ajuts directes per a empreses amb persones treballadores en ERTO, per a treballadores i treballadors autònoms i per treballadores i treballadors en ERTO i contractes fixes discontinus.

CCOO i UGT de Catalunya volem posar de manifest el valor del diàleg social i la concertació entre agents socials, patronals i Govern, ja que permet afinar i desenvolupar polítiques amb un impacte molt més útil i efectiu pels treballadors i treballadores.

Aquesta és una demanda que surt de la voluntat sindical d’acompanyar les polítiques d’ajuda al manteniment de les empreses i el teixit productiu, amb ajudes també per a treballadors i treballadores en situació en ERTO i amb contracte fix discontinu que estan patint les conseqüències d’aquesta crisi, especialment en aquells sectors més colpejats per la pandèmia. És una demanda inclosa en l’Acord Nacional de Bases per la Reactivació Econòmica amb Protecció Social signat el passat mes de juliol, i que encara no havia sigut desenvolupat.

La dotació va destinada a treballadores i treballadors que hagin estat de manera total en ERTO, i amb contracte fix discontinu, a Catalunya. Un total de 141.796 treballadors i treballadores han sol·licitat els ajuts. Finalment es percebran 600 euros les persones treballadores que acumulin fins a tres mesos en ERTO; 700 euros els que portin entre 4 i 5 mesos; 800 euros els que sumen entre 6 i 7 mesos com a aturats temporals; i 900 euros els que porten entre 8 i 10 mesos.

Pel que fa a les treballadores i treballadors autònoms, el Govern ens ha fet saber que han sol·licitat l’ajut un total 187.392, cosa que fa que la despesa que inicialment estava prevista sigui més elevada. De fet, gairebé el 60% de les persones autònomes unipersonals ha demanat l’ajuda, i del total de sol·licitants gairebé el 75% ha declarat haver tingut pèrdues o ingressos inferiors a 10.000 euros. Aquest element demostra la feblesa i les dificultats que pateix el col·lectiu de treballadores i treballadores per compte propi, alhora que mostra que les polítiques en matèria de treball autònom com el canvi de sistema de cotització o l’acompanyament són elements clau per les persones auto-ocupades.

Pel que fa les empreses, més de 22.000 rebran una ajut de 2.000 euros per persona treballadora en ERTO per al manteniment dels llocs de treball.

Els dos sindicats ens encoratgem a continuar treballant en el marc del diàleg social per aconseguir que les diferents administracions públiques continuïn dotant de recursos suficients per elaborar polítiques orientades a preservar el teixit productiu i els llocs de treball i evitar que les conseqüències derivades de la crisi social i econòmica que ha desencadenat la Covid-19 no les tornem a pagar les classes treballadores, i que s’aprofiti una de les majors injeccions de recursos públics de la nostra història per canviar el nostre model productiu, fent la nostra economia més robusta i resilient.