Valoració de les dades de l'IPC de gener de 2021

CCOO de Catalunya reclama al nou Govern que surti de les eleccions de diumenge que impulsi la reactivació econòmica, en un marc de fort diàleg social i concertació

Foto

L’escenari macroeconòmic presenta canvis que es traslladen a l’evolució dels preus dels béns i serveis després d’un període de deflació iniciat amb l’impacte de la pandèmia. Si la inflació mitjana l’any passat va ser del 0,4 %, l'increment actual sembla confirmar les previsions del BCE que situen la inflació a l’eurozona per la zona euro en un 1 % per al 2021.

La concentració de l’increment en el grup d’habitatge i també en l’alimentació comporta una situació que afeblirà la capacitat de compra de moltes llars, especialment les de rendes més baixes amb major concentració de despesa en aquests dos grups. Quan la demanda interna i el consum de les llars està en mínims històrics, la contenció en l’evolució dels preus respecte als salaris esdevé clau per a l’estabilitat econòmica. Les polítiques de reactivació han de facilitar la represa i la sostenibilitat de moltes empreses afectades, però han de tenir com a fonament la millora de la qualitat de l’ocupació i dels salaris, especialment els més baixos. En aquest sentit la derogació de la reforma laboral i de la reforma de les pensions, l’extensió de la RGC i l’assoliment d’un consens ampli a l’hora de definir un nou marc pressupostari, però també dels projectes que es desenvoluparan en el marc dels programes europeus (Next Generation), esdevé clau.

A Catalunya, l’IPC interanual és de 0,4 %, un punt percentual per sobre del darrer més de 2020, (-6 %) i situant-se una dècima per sota de l’indicador estatal, que és de 0,5 %. Hem de destacar com, després de estar 9 mesos continuats en deflació (caiguda generalitzada dels preus des del passat mes d’abril) finalment l’indicador aconsegueix sortir de la zona negativa i se situa en zona d’inflació moderada. Malgrat aquesta recuperació, hem d’assenyalar que Catalunya continua per sota de l’índex estatal quan abans de la irrupció de la pandèmia la tendència era la inversa. S’evidencia, doncs, que a Catalunya li està costant més la recuperació econòmica si parlem d’estabilització de preus.

De l’anàlisi de la composició de la cistella de productes podem destacar l’increment de l’habitatge (2,5 %), a causa fonamentalment de la pujada dels preus de l’electricitat i, en menor mesura, del gas (calefacció) en relació al mateix període del 2020. També és molt remarcable l’increment d’1,7 punts en els aliments i begudes no alcohòliques. La pujada té a veure sobretot per la pujada dels llegums, hortalisses i per la menor reducció de preus de les fruites, en relació al gener de l’any passat. En el grup de producte amb variació negativa podem destacar l’ensenyament (-4,1 %), el transport (-3,6 %) i les comunicacions (-3.5 %).

A escala més general, hem de destacar com les rebaixes d’enguany han suposat un menor impacte que les de l’any passat i això ha contribuït, de manera transversal, a augmentar la inflació. De fet, si comparem la variació mensual d’enguany amb la de l’any passat veiem com l’any passat hi va haver una variació mensual (de gener 2020 a desembre 2019) d’un punt percentual mentre que la variació de gener 2021 a desembre 2020 és plana (0 punts).

El comunicat sencer el podeu trobar en aquest enllaç-

veure arxiu
12/02/2021