El Servei d’Atenció a Treballadores de la Llar i les Cures de CCOO de Catalunya ha atès prop de 350 treballadores al 2020, tan sols en dos mesos

El Servei d’Assessorament a Treballadores de la Llar i les Cures de CCOO de Catalunya (SAT-Llar) és un servei d’assessorament integral i gratuït adreçat a treballadores de la llar i les cures, promogut per la Federació de Construcció i Serveis i pel Centre d’Informació per a Treballadors Estrangers (CITE) de CCOO de Catalunya.

Des del SAT-Llar s’ofereix assessorament sobre temes relacionats amb la llei d’estrangeria i els procediments administratius vinculats a aquesta legislació. També es dona informació sobre drets laborals i procediments de denúncia per garantir el compliment de la legislació laboral (acomiadaments, contractes, jornada, vacances…). A més, des del SAT-Llar s’imparteixen els mòduls formatius B i C de 15 hores sobre coneixements laborals i coneixements de la societat catalana previstos en la Llei d’acollida de les persones immigrades i les retornades a Catalunya.

El SAT-Llar va iniciar les seves activitats al mes de novembre del 2020, poc després de la constitució de l’Àmbit de Treballadores de la Llar i les Cures de CCOO de Catalunya, i dona continuïtat a les actuacions promogudes des de fa anys per part del del CITE i la Federació de Construcció i Serveis del sindicat per dignificar el sector del treball de la llar i organitzar les treballadores en el si del sindicat.

Per tant, les dades que presentem en aquesta memòria recullen l’activitat realitzada de novembre a desembre del 2020. Així, en aquests dos mesos, es van atendre 348 persones. Pel que fa al gènere, un 99 % de les persones ateses eren dones.

Pel que fa a les consultes realitzades, el 37 % eren sobre temes laborals (acomiadaments, liquidacions, denuncies a la Inspecció de Treball..); el 34 %, per sol·licitar subsidis i prestacions; el 24 %, per informacions sobre formació (mòduls B i C), i un 4 %, consultes de estrangeria (arrelament social i laboral).

Si tenim en compte el país de procedència, el 34 % eren d’Hondures; el 13 %, de Bolívia; el 9 %, de Perú; el 7 %, de Colòmbia; el 4 %, de Veneçuela; el 3 %, de Nicaragua; el 2%, d’El Salvador, i només el 8 %, d’Espanya. Com es pot observar, la immensa majoria procedeixen de països llatinoamericans.

Pel que fa a la situació legal, només el 55 % tenen autorització administrativa per residir i treballar, és a dir, el 45 % es troben sense autorització administrativa, o el que és el mateix, el 45 % treballa de manera irregular.

Finalment, volem destacar que uns dels objectius del SAT-Llar és l’organització de les treballadores de la llar i la seva incorporació a l’Àmbit de les Treballadores de la Llar i les Cures del sindicat. En aquest sentit, en aquests dos mesos, prop de 40 treballadores han decidit incorporar-se al sindicat per treballar conjuntament per dignificar el sector i així defensar els seus drets i poder superar les discriminacions que actualment pateixen les treballadores del sector (exclusió de la prestació d’atur i de la prevenció de riscos, acomiadament per desistiment…).

En conclusió, sabem que l’Àmbit seguirà creixent inexorablement, ja que el treball de la llar i les cures és una feina indispensable per el sosteniment de la vida, i el sindicat té el compromís de lluitar per aconseguir equiparar les treballadores de la llar i les cures a la resta de treballadors i treballadores dels règim general de la Seguretat Social. I això passa, en primer lloc, per la ratificació del Conveni 189 de l’OIT sobre treball digne per als treballadors i treballadores domèstics.