Denuncien el fracàs de la seva mesura “estrella” de 1.500 nous contractes “porqueria” amb la qual ha intentat tapar la seva nefasta gestió del procés

CCOO i UGT adverteixen que, a cinc dies hàbils de les eleccions a Catalunya, la falta de previsió i les instruccions errònies del president de Correos, estan provocant retards importants en les targetes INE i en la propaganda electoral

Foto

• Els sindicats denuncien que hi ha un considerable retard en el repartiment de les targetes INE i de la propaganda electoral. Els centres de treball estan saturats i a les oficines es generen unes cues interminables.

La solució del president de Correos, Juan Manuel Serrano, mitjançant el reforç de 1.500 contractes, segons CCOO i UGT és una cortina de fum per salvar la seva imatge davant la ciutadania, ja que no s'han realitzat íntegrament -en falten 300 dels 1.500 previstos- i són contractes a temps parcial per unes poques hores en repartiment (més del 57 %), o per a caps de setmana en classificació (16 %).

• Si aquest procés electoral conclou de manera satisfactòria serà únicament, asseguren CCOO i UGT, per la professionalitat dels treballadors/es de Correus -extenuats per les sobrecàrregues i bregant amb la tercera onada de la COVID sense mesures preventives necessàries-, perquè per descomptat la gravíssima, incompetent i improvisada gestió dels directius entorpeix fins i tot més els esforços que els treballadors/es estan assumint.

• Tots dos sindicats confien en l'experiència dels professionals de Correos per a salvar el caos en què ha sumit el seu president, com ja va ocórrer en les eleccions d'Euskadi i Galícia celebrades el passat 12 de juliol.

Des de fa dues setmanes CCOO i UGT adverteixen Correos que davant el complexíssim context en el qual es desenvoluparia el procés electoral a Catalunya (risc COVID, terminis legals, restriccions de mobilitat, estat d'alarma, etc.) era imprescindible un diàleg amb les organitzacions sindicals per tractar de conèixer i discutir les mesures d'organització del treball i preveure els mitjans necessaris per garantir el compliment de les obligacions que Correos afrontava. Res d'això s'ha fet, tal com asseguren els sindicats, i a dues setmanes de la votació la incertesa sobre el correcte desenvolupament del procés electoral és una ombra constant sobre la gestió de Juan Manuel Serrano, president de la companyia, i que es va engrandint dia a dia per la saturació i acumulació d'enviaments en els centres de treball.
La realitat és que la falta de previsió i lideratge en el procés electoral català per part del president de la companyia pública, que, a més d'arribar tard i sense cap planificació, ha forçat els professionals de Correos a seguir decisions contradictòries, erràtiques i improvisades, com per exemple la determinació dels reforços de contractació necessaris per "garantir el compliment de totes les obligacions de servei públic que li són encomanades durant els processos electorals", tal com Serrano va assegurar a la premsa. Primer va anunciar la futura realització de 965 contractes i dies després, va retrocedir anunciant l'ampliació de la contractació fins a 1.500 efectius. Segons adverteixen CCOO i UGT els anuncis es queden merament en això, anuncis, perquè no és cert que s'hagin completat íntegrament. De fet, avui dia falten 300 contractes per realitzar a causa de la falta de personal disponible en les bosses d'ocupació i Correos ha de recórrer a gent fora de les bosses -no tenint experiència prèvia en l'àmbit i havent de bregar amb el desenvolupament d'un procés electoral amb la responsabilitat legal que comporta-. A aquest despropòsit de gestió, afegeixen els sindicats que la contractació oferta és, en la seva immensa majoria, reforços a temps parcial per unes poques hores en repartiment (més del 57 %), o per a caps de setmana en logística (16 %). I a més, el 32 % dels contractes realitzats fins avui tenen com a data de finalització el 21 de febrer.
CCOO i UGT assenyalen la greu situació que viuen els treballadors/es en els centres de tota Catalunya, i en la resta de l'Estat, i que després de gairebé dos anys successius de retallades de contractació i plantilla, la capacitat de Correos està a prop del col·lapse, al que se suma el context de pandèmia. Si ja de per si la gestió de les tasques electorals habituals (targetes INE, propaganda, etc.) és més complicada comenten els sindicats, davant dades de petició massiva de vot per correu -270.392 sol·licituds admeses-, serà molt més difícil de realitzar una correcta gestió gràcies a l'ocurrència de la modalitat de recollida de vot a domicili que posa en greu risc de contagi a treballadors/es i ciutadania.
Un dels  problemes més greus sobrevinguts davant la falta de previsió, és la falta de personal per a atendre les fonamentals tasques de gestió del vot per correu i recollida de documentació el mateix dia 14. El temor de molts treballadors a possibles contagis per la falta de mesures preventives, que també s'han improvisat, i les minces quantitats que es paguen per aquests treballs, ocasionen que faltin voluntaris per a realitzar-lo. L'empresa està desesperada fent crides als treballadors per aconseguir el personal necessari, i ara promet majors compensacions i més mesures preventives, que van ser rebutjades en la negociació quan CCOO i UGT les van proposar.
Els sindicats assenyalen que la solució de Juan Manuel Serrano per tractar de reconduir la situació és la mateixa que va utilitzar en anteriors processos electorals, que és demanar esforços extraordinaris a la plantilla apel·lant a una responsabilitat que ell mateix ha demostrat no tenir, improvisant mesures i imposant unilateralment ampliació d'horaris, obertura de tardes, diumenges, festius i, fins i tot, ampliant jornades fins a les dotze de la nit. Tot això, sense cap negociació, suplint les manques de personal, ordenant realitzar milers d'hores extraordinàries, violant la legalitat en els descansos i obviant que per això és necessària la voluntarietat.

05/02/2021