CCOO i UGT denuncien la reducció de combois al servei de Rodalies de Catalunya i el seu efecte perjudicial cap a la salut de la ciutadania

El sindicat SEMAF ha posat en marxa actuacions de pressió davant la direcció del Grup Renfe indicant els seus afiliats deixar trens no aptes per circular perquè tenen pintades amb grafits, elements amb els quals lamentablement estan acostumats a prestar servei els maquinistes de Rodalies de Catalunya durant els últims anys.

La inacció dels Mossos d’Esquadra, de la direcció de Renfe, de poders polítics i judicials han generat que més del 70 % dels 271 trens que hi ha a Catalunya estiguin circulant amb grafits a pesar que els companys de neteja de trens estan diàriament netejant-los i eliminat-los.

CCOO i UGT considerem aquestes accions totalment desencertades, en la situació de pandèmia en la qual estem immersos. No és adequat alterar greument la freqüència dels trens oferts, la qual cosa provoca la supressió de bastants d’ells. Creiem que és un actitud reprovable, ja que genera aglomeracions que afavoreixen la propagació de la COVID-19 entre els treballadors i treballadores que cada dia es traslladen a la feina en transport públic.

El conflicte s’ha d’encaminar per la via de la negociació i l’acord en el marc de la negociació del conveni amb afectació a tots els col·lectius de l’empresa.

D’altra banda, manifestem que l’element determinant del conflicte és mantenir a Catalunya una plantilla de maquinistes reduïda i inestable. Des de fa mesos s’estan suprimint més de 60 trens diaris per falta de personal i la direcció del Grup Renfe no ha fet res per evitar-ho, amb la qual cosa incompleix, entre d’altres, amb les condicions sanitàries necessàries en el transport col·lectiu.

Així mateix, considerem reprovable l’estratègia d’aquest sindicat d’indicar els seus afiliats que es neguin a impartir formació pràctica de conducció als alumnes de l’Escola Tècnica Professional de Conducció del Grup Renfe. No és raonable que l’oposició del sindicat SEMAF a la pròrroga del II Conveni Col·lectiu del Grup Renfe acordat per CCOO i UGT, perquè no incloïa temes laborals de caràcter corporatiu només per al col·lectiu de conducció, la paguen els alumnes i alumnes de les escoles de formació. Estan instrumentalitzant un grup vulnerable que ha realitzat una important inversió en temps i diners, i que ja han vist dilatada la seva formació pels efectes de la COVID-19. És una actuació èticament deplorable fer-los pagar els plats trencats per una negociació equivocada.