CCOO continua denunciant la manca de mitjans materials i humans que pateix el col·lectiu d’agents rurals de la Generalitat de Catalunya

Quatre anys després de l’assassinat de dos agents rurals a Aspa, al Segrià

Comunicat de l’Agrupació d’Agents Rurals de CCOO de Catalunya

Avui 21 de gener, fa 4 anys de la mort, durant una inspecció de caça al municipi d’Aspa al Segrià, dels companys de treball i del sindicat: David i Xavier, pel qual es va condemnar a 45 anys de presó el responsable d’aquest doble assassinat.

Durant tot aquest temps, la Generalitat s’ha negat a reconèixer cap responsabilitat en aquest greu accident laboral en acte de servei. Recordem que no va dimitir, ni es va cessar a ningú per aquests fets, ans al contrari, algunes d’aquestes persones van ser “recol·locades” o fins i tot ascendides en alguns casos.

CCOO i les famílies van presentar una querella contra onze alts càrrecs de la Conselleria d’Agricultura per delictes d’homicidi imprudent i contra la seguretat dels treballadors. Querella que no ha estat admesa per una interlocutòria del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. Així com tampoc s’ha estimat la indemnització econòmica per responsabilitat patrimonial a les famílies dels dos agents.

Però aquesta actitud no es nova. CCOO havia estat exigint abans del 2017, un protocol d’agressions, una avaluació dels riscos, o que s’investiguessin els incidents patits pels agents rurals. La resposta per part dels responsables de la Generalitat va ser la negació, la indiferència i la inacció. De fet, aquesta actitud del Departament d’Agricultura no és un cas aïllat en la mala gestió de la seguretat laboral de l’Administració catalana. El 2019, CCOO va presentar l’Informe balanç de vint anys de prevenció de riscos laborals a la Generalitat de Catalunya 1996-2016, i propostes de futur, amb uns resultats de la gestió molt negatius que la situen a la cua de la prevenció entre les diferents administracions públiques de Catalunya i de l’Estat.  https://www.ccoo.cat/pdf_documents/2016/balanc_de_prevencio_a_la_generalitat2016.pdf

Quatre anys després de tot plegat, des de CCOO hem de ser crítics i hem de seguint denunciant la manca de mitjans materials i humans que encara pateixen els  agents rurals en el seu dia a dia. CCOO reconeix els esforços i la feina feta per la consellera d’Agricultura, Teresa Jordà, i el seu equip, en la creació d’una Direcció General dels Agents Rurals, l’aprovació del Pla estratègic 2019-2024, i del Reglament d’armes. Però la manca actual d’efectius i de mitjans de defensa continua sent un problema real per al cos. Així com la formació prevista que s’ha anat diluint en el temps fins a ser del tot insuficient en l’actualitat.

CCOO ens hem sentit molt sols en tota aquesta lluita, i avui 21 de gener seguim tenint molt presents a la nostra memòria en David i en Xavier, i les seves famílies. Les seves morts no seran en va, no ho permetrem. Continuarem lluitant perquè la Generalitat de Catalunya es prengui molt seriosament la seguretat i salut laboral de les seves treballadores i dels seus treballadors dels serveis públics de ciutadania.