UGT i CCOO de Catalunya exigim al Govern de la Generalitat un pla d'ajuts urgents destinats als sectors afectats per les restriccions de la COVID-19

Foto Ahir el Govern de la Generalitat va anunciar noves restriccions per fer front a la situació de crisi sanitària, restriccions que una vegada més no van acompanyades de les ajudes necessàries per fer-hi front, tal com vàrem manifestar a la reunió ordinària del diàleg social d’ahir per tractar els fons europeus, i on vàrem manifestar que no es poden prendre aquestes decisions sense el diàleg previ amb els sindicats i les patronals més representatives del sector.

Restriccions com les de la restauració suposen més un tancament encobert que una reducció horària. Les franges horàries imposades no responen ni a la realitat del sector ni a la realitat social, i denota desconeixement polític del sector. Aquestes mesures suposaran la impossibilitat de viabilitat de molts negocis, que es veuran abocats a tornar a tancar, la qual cosa provocarà nous ERTO i acomiadaments. Una vegada més, les persones autònomes i les petites empreses es queden totalment desprotegides i els treballadors i treballadores, a l’atur. Caldria que el Govern tornés a considerar les franges horàries en consulta amb les patronals i sindicats més representatius del sector i garantint les mesures de seguretat.

Tornem a assistir a la falta de concreció i es tornen a fer restriccions de l’activitat sense acompanyar-les dels ajuts necessaris per fer-hi front, com reclamem des de fa setmanes CCOO i UGT de Catalunya . Els ajuts que s’han donat fins al moment han resultat insuficients i descompensats respecte a la duresa de les mesures. Cal garantir la liquiditat i solvència de les empreses amb ajuts però que aquests estiguin condicionats a mantenir l’ocupació. També reclamem ajuts addicionals a treballadors i treballadores que han patit una forta pèrdua de poder adquisitiu per haver vist suspesa o finalitzada la seva relació laboral.

Un paquet d’ajuts que ha de resoldre les diferents casuístiques que poden donar-se en funció de l’evolució del virus i les mesures que s'hagin de prendre pel seu control. Els criteris d’accés als ajuts i tipus d’ajuts per accedir-hi haurien de tenir en compte:
• Transferència directa de diners a empreses que tanquin o redueixin la seva activitat.
• Accés al finançament de l’ICF amb retorn a 10  anys o més en funció de l’afectació dels sectors afectats, com és el cas de tots aquells vinculats al turisme, la restauració o el comerç, que entre tots representen més del 24 % del PIB de Catalunya.
• Prestacions addicionals a les contributives o no contributives actualment disponibles per a treballadors i treballadores que es vegin afectats per una pèrdua important del seu salari.
L’evolució de la crisi sanitària obliga a prendre decisions restrictives però no es poden imposar restriccions sense acompanyar-les de les mesures necessàries par paliar les conseqüències que aquestes restriccions tenen sobre els treballadors i les treballadores, persones autònomes i empreses. No podem fer de la salut i l’economia una dicotomia irresoluble. L’hem de fer compatible, perquè viurem encara molt temps amb el virus.

Catalunya té marge per incrementar la seva despesa pública i l’ha de projectar de manera orientada a tots els àmbits afectats per la crisi, de manera concertada amb els agents socials i econòmics i donar les certeses que la ciutadania necessita.

Davant una possible tercera onada, però amb la previsió de l’inici de la vacunació, que ens fa preveure el principi del final d’aquesta pandèmia, CCOO i UGT demanem que el Govern de la Generalitat no eludeixi el desplegament del diàleg social, que s’ha demostrat una eina útil i més efectiva que sense la participació dels agents econòmics i socials, com s’ha evidenciat en la capacitat d’esmenar els problemes de gestió dels ajuts per a persones autònomes.

19/12/2020