Valoració de les dades de l'IPC de novembre del 2020

CCOO de Catalunya alerta que l'economia porta vuit mesos en deflació i reclama mesures macroeconòmiques urgents

Foto

Les dades del mercat de treball i de l’economia catalana són molt preocupants. Quan portem ja vuit mesos de deflació i una caiguda continuada de la inflació subjacent, el refredament del teixit productiu sembla evident. La situació financera de les empreses catalanes comporta riscos evidents per a l’ocupació que en termes anuals s’ha reduït en un 4 %, quan el nombre de persones afectades per l’atur i els ERTO arriba quasi a les 600.000. Els riscos que comporta la situació econòmica per poder garantir els ingressos i la suficiència de rendes en el curt i mitjà termini, reclama de consensos amplis i d’un diàleg social reforçat que es concreti en programes i polítiques, on la inversió pública ha de tenir una funció tractora evident.

A Catalunya l’IPC interanual és del -1,0 %, una dècima per sobre del mes passat (-1,1 %) i se situa dues dècimes per sota de l’indicador estatal, que és de -0,8 %. Tot i que recupera una dècima en relació amb el mes passat, l’indicador per Catalunya continua per sota de l’índex estatal i evidencia com a Catalunya està afectant més la caiguda generalitzada de preus des que va començar aquest període de deflació que es va iniciar el passat mes d’abril, fa ja vuit mesos.

De l’anàlisi de la composició de la cistella de productes podem destacar que no hi ha gaire variació respecte del mes passat i que els productes amb índexs més negatius i, per tant, més deflacionaris han estat el transport (-5,4 %), les comunicacions (-4,3 %) i l’ensenyament (-4,1 %). Hem de destacar que el descens de preus en el transport evidencia la seva dependència amb el petroli, la baixada continuada del preu del qual porta mesos influint en la caiguda del preu d’aquests conjunt de productes.
Quant als productes que incrementen el preu, podem destacar els aliments i begudes no alcohòliques, que s’encareixen en l’1,3 % i el vestit i calçat que s’incrementa en l’1,2 %, a causa dels efectes de la temporada d’hivern. És important destacar que l’increment d’aquest tipus de productes bàsics té una especial afectació en la renda disponible de les llars, especialment d’aquelles que tenen menors ingressos ja que han de dedicar una major proporció de la seva renda a adquirir aquests béns, dels quals no es pot prescindir.

A escala de l’Estat, l’IPC interanual no presenta variacions respecte del mes passat i continua situant-se en el -0,8, dues dècimes per sobre de l’indicador per Catalunya (-1,0 %).
El comportament dels preus en els diversos productes que conformen la cistella no presenta diferències significatives de la situació que hem descrit per al cas de Catalunya. En el grup de productes més deflacionaris destaquem el transport (-5,1 %), els serveis de comunicació (-4,2 %) i l’habitatge (-2,2 %). Els motius són els que hem explicat abans en l’apartat de Catalunya.
D’altra banda, els productes que més s’han encarit, en relació amb el mateix període de l’any passat, també són els aliments i begudes no alcohòliques, que incrementen en l’1,3 % i el vestit i calçat (0,9 %). Com hem destacat abans, l’increment de preus en aquests productes redueix la renda disponible de les llars catalanes ja que, com a exemple, podem veure com productes bàsics com ara la carn de be s’ha encarit en el 4,3 % respecte del mateix període de l’any passat, mentre que els llegums i les hortalisses ho han fet en el 5,0 % i fruita fresca el 3,8 %.

El comunicat complet el trobeu en aquest enllaç

veure arxiu
11/12/2020