Catalunya encapçala les conseqüències econòmiques i laborals per l'aturada de l'activitat turística causada per la COVID-19

Mig milió de llocs de treball menys a l'hostaleria

Foto
Durant els deu primers mesos de l'any, hem tingut 56 milions menys de visitants i 196 milions menys de pernoctacions arreu de l’Estat. El nombre de places hoteleres s'ha reduït en un 51,77 % i l'ocupació ha retrocedit un 60 %, i les perspectives turístiques per als propers mesos són molt incertes. En aquesta conjuntura, des de CCOO entenem que les comunitats autonònomes han de convocar les taules de diàleg social per mantenir actives les empreses per conservar la feina, així com fer un seguiment de l'acompliment de les guies i els protocols de seguretat davant la COVID-19.

La indústria turística espanyola s'ha vist molt més afectada per la pandèmia de la COVID-19 que altres sectors de la producció. Després del període 2011-2019, que va suposar vuit anys de rècord continuats de totes les principals variables turístiques, pernoctacions, visitants, ocupacions, rendibilitat i l'ocupació, l'any 2020 va començar amb una tendència alcista dels dos primers mesos però es va parar en sec quan, al mes de març, va arribar el coronavirus, el qual va fer aturar l'activitat turística i l'ocupació a escala mundial i en major mesura a Espanya per la importància i pel pes que té la indústria turística a casa nostra.

A finals del mes d'octubre el descens en l'afiliació a la Seguretat Social ha arribat al 15,89 % (270.946 treballadors) sumant un total de 1.434.496 afiliats i afilades. El règim general superava el 19 % de descens i afectava un total de 265.732 afiliats; a això hem de sumar-li uns altres 220.090 persones que encara estan incloses en els ERTO, de manera que la xifra total s'acosta al mig milió de persones (491.036). Les Balears, amb el 52,50 % de descens d'afiliació (63.874 persones), encapçala aquest rànquing negatiu, seguida de Catalunya amb un descens del 15,82 % i 43.775 persones. El tercer territori en baixada en termes relatius és Andalusia, amb 15,31 %, tot i que supera en termes absoluts a Catalunya, amb un descens d'afiliació de 43.832 persones. La segueixen Madrid, amb 30.658 persones menys, i les Canàries, amb una baixada d'afiliació de 20.908 cotitzants.

Pel que fa a la conjuntura turística, com no podia ser d'una altra manera, les dades són desoladores, i a finals del mes d'octubre teníem un descens del 65,83 % en visitants i del 70,96 % en pernoctacions respecte del mateix període de l'any anterior. Tenim 56 milions menys de visitants i 196 milions menys de pernoctacions; el nombre de places hoteleres s'ha reduït en un 51,77 % i l'ocupació ha retrocedit un 60 %. Les perspectives turístiques per als propers mesos són de moltes incerteses i poques certeses, ja que tot dependrà de l'evolució del coronavirus en els principals països emissors que aporten més turisme internacional com el Regne Unit, Alemanya, França o Itàlia. El decret d'alarma aprovat pel Govern fins al 9 de maig del 2021 per l'evolució de la segona onada i dels rebrots a Espanya, cosa que ha suposat una reducció d'horaris públics d'obertura en la restauració, com és el cas d'Andalusia, on set de les seves províncies ho faran a partir de les 18 hores, exceptuant la província de Granada, on el tancament es va a dur a terme en totes les franges horàries en principi per a dues setmanes. A ells hem de sumar-hi el tancament durant un mes com a mínim de tota la restauració en comunitats com Catalunya, Astúries, la Rioja, Castella-Lleó, Múrcia, el País Basc, Cantàbria, Navarra i Melilla, de moment, però no descartem que es vagi ampliant a altres comunitats.

Per tot això, des de CCOO proposem que a les comunitats autònomes es convoquin taules de diàleg social amb la participació dels empresaris i sindicats, amb l'objectiu d'analitzar la situació dels sectors afectats i acordar ajudes a les empreses i als treballadors i treballadores així com propiciar que s'utilitzin els instruments dels ERTO amb l'objectiu de mantenir actives les empreses per conservar la feina, així com fer un seguiment de l'acompliment de les guies i els protocols de seguretat davant la COVID-19.

>> Datos de la COYUNTURA TURÍSTICA y de afiliación a la seguridad social a octubre 2020
10/11/2020