CCOO de Catalunya critica les retallades del 13,9 % a les licitacions en contractes públics als sectors de construcció i serveis

Catalunya licita més de 88 milions d’euros en contractes públics, xifra registrada per l’Observatori Sectorial de la Contractació Publica que s’ha donat a conèixer avui

Vicente Sánchez, secretari general de CC.OO. de Construcción y Servicios, i Aurora Huerga, secretària general de la Federació de Construcció i Serveis de CCOO de Catalunya, han donat a conèixer avui les dades de licitacions als sectors de construcció i serveis, referents a l’àmbit de Catalunya, segons l’informe presentat per l’Observatori Sectorial de la Contractació Publica.

Tots dos han exposat que es tracta d’una eina sindical posada en marxa per CCOO de Construcció i Serveis per fer un seguiment i així poder quantificar les diferències tant econòmiques com de serveis prestats a les licitacions d’aquests sectors en l’àmbit territorial de cada comunitat autònoma, identificant els termes de l’adjudicació i les empreses de cada concurs.

L’informe de l’Observatori reflecteix que durant els mesos de juliol, agost i setembre d’aquest any, a Catalunya, s’han adjudicat un total de 345 contractes per un import total de licitació de més de 88 milions d’euros. En canvi i després dels processos d’adjudicació, aquesta xifra s’ha quedat en 76 milions d’euros, el que significa que l’Administració catalana ha deixat d’adjudicar un total de 12 milions d’euros, cosa que representa una retallada del 13,9 % del volum licitat.

Del total dels contractes adjudicats en aquest període, el 75,6 % (261 contractes) han estat gestionats per les entitats locals. Aquestes entitats també són les que major volum econòmic han licitat (54.515.179 euros) i a la vegada també són les que més han retallat amb les adjudicacions, per valor de 46.176.077 euros, és a dir, un 15,3 % menys del seu valor inicial, cosa que equival a una disminució pressupostària de 8,3 milions d’euros.

Pes la seva part, l’Administració autonòmica ha gestionat 44 contractes, amb un import de 14.864.928 euros de licitació, adjudicant 12.686.892 euros, cosa que suposa una retallada final del 14,7 %, 2.178.036 euros sense adjudicar.

Finalment, l’Administració central licita 40 contractes per un import de 18.722.502 euros, adjudicant-los per valor 16.965.895 euros, una retallada del 9,4 %, cosa que significa 1.756.607 euros menys.

Tots dos dirigents sindicals han comentat alguns exemples significatius de la retallada sobre el valor de licitació, com és el cas d’un contracte per part de l’Ajuntament de Barcelona amb el qual el consistori ha rebaixat més de 1,2 milions d’euros el pressupostat (el 26,8 %): un preu inicial de 7.533.715,10 euros s’ha adjudicat per 5.513.172,7 euros.

També és significativa la rebaixa portada a terme per Centrals i Infraestructures per a la Mobilitat i les Activitats Logístiques (CIMALSA), dependent de la Generalitat, que, amb un import de licitació de 6.971.551 euros, va adjudicar el concurs per un import de 5.657.321,38 euros, i per tant una reducció del 18,9 %.

O el registrat el passat setembre per Puertos del Estado-Autoritat Portuària de Barcelona, que amb un import de licitació de 1.031.062,75 euros, finalment es va adjudicar per 687.288,96 euros, una reducció del 33,3 %.

Per últim, l’informe destaca les reduccions aplicades a un sector essencial com és el de la neteja, que preveu serveis de desinfecció especialitzada, i que ha registrat un total de 42 contractes de les diferents administracions amb una retallada del -12,6 %.

Aurora Huerga ha comentat que “Catalunya ocupa un lloc molt important quant a contractes i adjudicacions amb els sectors de construcció i serveis, com neteja, seguretat…”, i per tant ha exigit a les administracions compromís i transparència perquè les licitacions es facin amb major rigor.

Per la seva part, Vicente Sánchez, ha criticat “que el preu sigui el criteri utilitzat per les administracions per portar a terme l’aplicació dels contractes, conforme a la Llei de desindexació de l’economia espanyola, que ve a suposar un impediment perquè les empreses puguin complir amb les garanties d’ocupació i les condicions laborals dels treballadors i les treballadores”.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 4 de novembre de 2020