Amb la denuncia dels agents socials, es va forçar la dimissió de l'anterior Consellera de Promoció Econòmica

Les accions de CCOO i UGT permeten recuperar els marcs de diàleg social al Consell Comarcal del Maresme

Davant d’una crisi sanitària i econòmica com la que ens ocupa, quan més es necessita el diàleg social i la concertació, CCOO i UGT van denunciar que la, aleshores, consellera de Promoció Econòmica del Consell Comarcal, la Sra. Laura Martínez Portell, de JuntsxCat, va deixat caducar i no va promoure la renovació del conveni de l’Acord de desenvolupament econòmic i per l’ocupació del Maresme, organisme de concertació del qual ens havíem dotat Administració, patronals i sindicats, ara fa deu anys, ni ha facilitat la creació d’un Consell Econòmic i Social (CES), com demanàvem CCOO i UGT.

Atès aquests fets, CCOO i UGT van demanar la substitució de la Sra. Laura Martínez Portell al capdavant de la Conselleria de Promoció Econòmica del Consell Comarcal del Maresme, fet que va provocar la seva dimissió i el nomenament de Estanis Fons com a nou conseller.

Fruit d'aquest canvi, també s'han représ les reunions del Consell Comarcal del Maresme amb els agents econòmics i socials i ja està en marxa la creació del Consell Econòmic i Social del Maresme. Tanmateix, tots els agents participen activament en la definició final i les línies estratègiques del Pla de Reconstrucció Econòmic i social per la Pandèmia del COVID-19.

Cronologia de la situació

A l’abril del 2020, les dues centrals sindicals vam realitzar una roda de premsa conjunta on ens queixàvem del fet que no s’hagués convocat una mesa per la crisi de la COVID-19 al Consell Comarcal del Maresme. De fet, des de la composició del Consell Comarcal, al juliol del 2019, no s’havia convocat les patronals i els sindicats per a les presentacions i la posada en comú dels temes actuals, en el marc executiu de l’Acord de desenvolupament econòmic i per l’ocupació del Maresme.

El passat mes de setembre, després d’una segona roda de premsa el dia 8 denunciant l’actitud del Consell Comarcal, per fi se’ns envia una convocatòria per assistir a una reunió per parlar de la Mesa de Reactivació Econòmica, la qual ja estava funcionant. Se’ns diu que el pla d’actuació per combatre la crisi de la COVID-19 consisteix en la contractació d’una consultora (per un import d’uns 30.000 euros) i en la contractació d’un tècnic per a dos anys (per un import d’uns 90.000 euros), contractacions per les quals s’havien de sol·licitar subvencions establertes al pla de xoc de la Generalitat.

El 15 de setembre, a petició de CCOO i UGT es convoca una reunió a la qual participem. El president del Consell Comarcal, la delegada de Promoció Econòmica, la directora de Promoció Econòmica, les patronals FAGEM i PIMEC, els sindicats CCOO i UGT i l’alcalde de Mataró vam acordar constituir el Consell Econòmic i Social del Maresme, atès que el conveni de l’Acord de desenvolupament caducava al mes següent, a l’octubre, i així, d’aquesta manera, dotar-nos de l’organisme de concertació comarcal.

El 6 d’octubre, convocats novament pel Consell Comarcal, la consellera Laura Martínez es desdiu de l’acordat a la reunió anterior i es nega a constituir el Consell Econòmic i Social del Maresme com a òrgan de concertació. En aquesta reunió els vam manifestar que l’Administració comarcal no pot trencar el diàleg social, ni eliminar els instruments de concertació, ni menystenir els agents econòmics i socials (que és el que està fent), i que esperàvem un canvi en aquest sentit.

Ens és del tot inconcebible que el Govern del Consell Comarcal unilateralment trenqués els marcs del diàleg social amb els agents econòmics i socials, davant d’una crisi sanitària i econòmica com la que ens ocupa, i quan més necessari és el consens i la concertació.

Era inaudit el grau d’incompetència de l’Àrea de Promoció Econòmica de l’Administració comarcal, que pot apuntar-se com a grans fites, en quasi un any de mandat, les següents:
- No haver reaccionat davant la crisi de la COVID-19.
- No tenir en compte als agents econòmics i socials per debatre i acordar sobre la crisi econòmica derivada de la COVID.
- No respectar els acords presos a les reunions,
- Crear un pla d'actuació davant la crisi de la COVID-19 consistent en la contractació d’una consultora i d’una persona tècnica.
- Aprovar una guia de contractació pública començada a treballar el 2018, en els marcs de concertació de l’Acord de desenvolupament, sense que els agents socials hàgim pogut tenir informació abans de la seva aprovació.
- I, finalment, el fet d’estar avui sense òrgan de concertació comarcal i permetre que caduqués el que hi havia vigent sense reunir-lo cap vegada des de gener del 2020 fins a l’octubre del 2020.

Per la gravíssima situació per la crisi sanitària i econòmica de la COVID-19, que necessita actuacions urgents i eficaces, que requereix la necessària coordinació del Consell Comarcal com a suport dels municipis de la comarca, no ens permetia mantenir aquest nivell d’incompetència al Consell Comarcal, i és per això que davant la situació ens vam veure en l’obligació de demanar la substitució de la delegada comarcal de Promoció Econòmica i exigir que tornés el seny i la responsabilitat política que ens havia de conduïr a intervenir, des de la concertació, per assegurar la major implicació en la recerca de solucions a la terrible situació que estem vivint a la comarca.

Els agents socials esperem que aquest nou rumb permeti trobar solucions per a les persones treballadores i per a les empreses de la nostra comarca.

03/11/2020