CCOO considera que les activitats extraescolars i els equipaments infantils s’haurien de mantenir obertes perquè són una part ineludible del dret a l’educació

Àmbit segur

Les activitats del lleure i les extraescolars són un dret de la infància. L’educació no formal esdevé un espai d’aprenentatge de valors positius i de no discriminació, que ajuda els infants a formar-se com a persones de manera transversal i integral. Per a la infantesa, en molts casos, és l’únic àmbit lúdic que poden tenir accés; sense oblidar que ajuda a la conciliació de moltes famílies, i evita també que se n’hagin de fer càrrec els avis i àvies que són persones vulnerables.

Les extraescolars són un àmbit segur, tenen uns protocols específics, i uns professionals que han adaptat les activitats per poder ajustar-se a la nova realitat. Permeten la traçabilitat i el control del virus en espais de socialització importantíssims per al desenvolupament dels infants. Des de CCOO entenem que igual que en els parcs, espais d’esbarjo, camins de muntanya… es permet el lliure accés sense cap mena de restricció ni de control de les normes d’higiene establertes, creiem que les extraescolars tampoc haurien de veure restringida la seva activitat, ja que en tots i cadascun dels centres on es realitzen es pot establir una traçabilitat en cas de detectar-se un positiu i es garanteix el compliment de les mesures d’higiene establertes.

El tancament de les extraescolars i els equipaments infantils provocarà que molts treballadors i treballadores del sector tornin a una situació de precarització de la qual encara  no havien sortit. En menys d’un mes des de l’inici de les activitats, ens tornem a enfrontar, en el millor dels casos, a possibles nous ERTO, i arriba la possibilitat de finalitzacions de contracte, suspensions o modificacions substancials de condicions de treball… Una situació que afecta milers de treballadors i treballadores, i que afebleix encara més un sector que va patir moltíssim el confinament anterior.

No necessitem tancar activitats que resulten essencials i que tenen uns protocols específics. Necessitem una aposta per la continuïtat de manera segura a través de recursos que s’apliquin en mesures de seguretat, equips de ventilació per quan les activitats no siguin a l’exterior i EPI per evitar contagis.

Un cop més, la Generalitat ha pres les mesures de restricció sense tenir en compte la part social implicada, improvisant amb la normativa i sense la suficient claredat en els seus conceptes i normes a seguir en el cas del lleure.

Ni els infants, ni les treballadores i treballadors, ni el sector podem tornar a pagar aquesta crisi.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 30 d’octubre de 2020