24 d'octubre, Dia Mundial contra la Pòlio

CCOO defensa la investigació científica al servei de la salut per tal d'erradicar malalties com la pòlio

En la jornada mundial contra la pòlio (24 d’octubre), CCOO de Catalunya vol assenyalar les següents qüestions:
- Cal seguir avui amb les campanyes massives de vacunació, que han estat l’instrument per poder erradicar gairebé aquesta malaltia. Si alguna cosa ens ha ensenyat la pandèmia de COVID-19 és que la investigació científica és clau per combatre les pandèmies i que les retallades en investigació són molt negatives també en temes de salut pública.
- Tenim avui a escala espanyola més de 40.000 afectats per pòlio, la majoria dels qual viu en condicions molt difícils, tant pel que fa a les prestacions econòmiques com a les condicions de vida (adaptabilitat d’habitatges, accessibilitat de les ciutats i pobles i transport públic). Calen millors prestacions econòmiques i un accés menys dificultós a les pensions d’invalidesa. Calen unes ciutats més habitables i adaptades a totes les sensibilitats de les persones i un transport públic que pugui ser utilitzat per tots, en especial el transport ferroviari i aeri.
- L’anomenada síndrome post pòlio (SPP) és una malaltia derivada de la pòlio que, en molts casos, no està reconeguda, i així és impossible acollir-se a la invalidesa. A més, el tractament contra l’SPP avui no està reconegut per la Seguretat Social, la qual cosa incideix molt severament en les persones afectades.
- Tenim avui 14.000 supervivents de la pandèmia dels anys 50. Una pandèmia que, segons xifres aproximades, es va endur la vida de prop de 2.000 nens i nenes de l’època i que, malgrat que la vacuna va sortir el 1954, no va ser fins el 1963 que a Espanya es van iniciar campanyes públiques. És a dir, els diferents governs franquistes no van fer el mínim esforç, no per erradicar la malaltia, sinó per pal·liar-ne els efectes. Cal reparar aquella generació d’alguna manera perquè almenys no siguin els grans oblidats dels 40 anys de dictadura franquista.

En resum, CCOO vol mostrar la seva preocupació per erradicar aquesta malaltia. La millora de les condicions materials de vida i la investigació científica al servei de la salut són les millors estratègies a seguir pels governs i les administracions.

CCOO lluita i lluitarà per aquestes millores, així com per la millora de les prestacions econòmiques i socials, per fer les nostres ciutats i transports públics accessibles a tots, i per la reparació dels danys produïts per manca d’atenció als malalts, en especial a la generació dels anys 50, víctimes també del franquisme.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 23 d’octubre de 2020