CCOO de Catalunya alerta que mig any de deflació requereix una acció concertada i immediata en l’àmbit socioeconòmic

Valoració de les dades de l’IPC de setembre del 2020

Les dades de setembre de l’IPC ens confronten amb una deflació que arrosseguem des del mes d’abril, això és, des del començament de la pandèmia i el seu impacte en el teixit social i econòmic. La caiguda en paral·lel, des de juny, de la inflació subjacent, que és aquella que no preveu la influència de l’evolució dels preus energètics o d’aliments no elaborats, suggereix que el que es trasllada a l’evolució dels preus és el refredament de l’economia catalana. Les febleses d’aquesta tenen a veure en bona mesura amb les d’un model productiu poc diversificat, una redistribució de rendes que, per a una tercera part de la població, comporta pobresa i dependència, i un model del benestar que ha estat llastrat per les retallades dels darrers anys. La reactivació econòmica haurà de fer front a les necessitats socials i productives actuals, a superar aquests llastres històrics i a fer front als reptes que enfrontem en termes tecnològics, demogràfics i climàtics. Per assolir aquests objectius no s’hi val excusar-se en l’expertesa d’uns pocs per defugir els consensos de país i la concertació social, que són la millor garantia per assegurar que els beneficis que es generin siguin suficients, sostenibles i es redistribueixin amb justícia.

A Catalunya l’IPC interanual és de -0,5 %, tres dècimes per sobre del mes passat (-0,8 %) i se situa una dècima per sota de l’indicador estatal, que és de -0,4%. Aquest és el sisè mes consecutiu de deflació (caiguda general del preus dels béns i serveis) que, com hem comentat abans, va començar a l’abril.

Quant a la cistella de productes, els productes amb índexs més negatius i, per tant, més deflacionaris han estat el transport (-5,5 %), l’habitatge (-1,7 %) i les comunicacions (-1,5 %). Pel que fa als productes que incrementen el seu preu, podem destacar els aliments i begudes no alcohòliques, que s’encareixen en un 2,5 %. No cal dir que l’increment d’aquest tipus de productes bàsics té una especial afectació en la renda disponible de les llars.

Tant el transport com l’habitatge (per l’energia que està inclosa en aquest epígraf), que són els productes amb els índexs més negatius, evidencien la seva dependència amb el petroli, la baixada continuada del preu del qual fa mesos que influeix en la caiguda del preu d’aquests productes.

El comunicat complert el trobeu en aquest enllaç