El passat 17 de setembre, l'Aula Treball i Societat de CCOO de Catalunya va organitzar una jornada de presentació de l'estudi "Digitalización y nuevas formas de representación colectiva"

Presentació de l'estudi “Digitalització i noves formes de representació col·lectiva”

Foto
El passat 17 de setembre, l’Aula Treball i Societat de CCOO de Catalunya va organitzar una jornada de presentació de l'estudi "Digitalización y nuevas formas de representación colectiva", amb la participació de Joan Carles Gallego, director de l’Aula Treball i Societat de CCOO de Catalunya; Raquel Gil, comissionada de Promoció de l’Ocupació i Polítiques contra la Precarietat de l’Ajuntament de Barcelona; Antonio Martín, catedràtic de Sociologia del Treball, de la Universitat Autònoma de Barcelona i director de l’estudi; Carmen Juares, responsable de Noves Realitats del Treball i Precarietat, i Carlos del Barrio, secretari de Política. Sectorial i Sostenibilitat de CCOO de Catalunya.
Durant l'acte, el professor Antonio Martín va fer la presentació de l’estudi, començant amb la necessitat d’establir, amb claredat, els aspectes principals d’un tema que, cada dia més, està afectant un nombre cada cop més elevat de treballadors i treballadores: els perfils dels treballadors i treballadores digitals, els efectes que aquest procés de digitalització està tenint en les relacions laborals (deconstrucció d’aquestes relacions, automatització de processos i control del treball, etc.), els efectes sobre les condicions de treball (tant de positius com de negatius), etc.

Una part important de l’estudi és la dedicada a l’anàlisi de les noves formes de representació col·lectiva d’aquests treballadors i treballadores, sobretot després de les diferents sentències que han anant sorgint per tal de regular aquest sector laboral. També fa una aportació essencial a l’hora d’establir les alternatives d’acció col·lectiva, mitjançant aspectes com la modernització i les relacions de reciprocitat; les aplicacions digitals per fomentar l’acció sindical; l’organització i representació dels treballadors i treballadores autònoms; les estratègies des de sota; la importància del conveni col·lectiu; l’establiment d’un “salari mínim” del sector; la regulació del teletreball; les vies legals per tal d’articular l’acció col·lectiva, etc.

La presentació de l’estudi es va tancar amb les reflexions i els reptes per al sindicalisme. En aquest sentit, es consideren essencials les aliances i les coalicions amb les noves formes de representació (cooperatives, autònoms, federacions, etc.), la participació i l’anticipació al canvi i la intervenció i participació en les polítiques públiques per anticipar els canvis. També destaquen els reptes per a la protecció social, que s’ha d’adaptar a les noves condicions laborals dels treballadors i treballadores.

Enllaç al vídeo de la jornada

Presentació d’Antonio Martín
veure arxiu