Els serveis jurídics de CCOO de Catalunya aconsegueixen una important sentència davant d’acomiadaments durant l’estat d’alarma

Aplica una indemnització molt superior a la improcedència, com a mesura dissuasiva i en aplicació del Conveni 158 de l’OIT

El Jutjat Social 26 de Barcelona, davant diverses demandes per acomiadament interposades pels serveis jurídics de CCOO, ha dictat una sentència que reconeix la improcedència dels acomiadaments a LSC Barcelona Reporting, però a més estableix una indemnització molt superior a l’establerta per la improcedència a l’article 56 de l’Estatut dels Treballadors.

L’empresa va procedir a acomiadar 8 treballadors i treballadores durant el confinament per coronavirus amb una causa irreal i sense fonament, tot i que la legislació tenia com a finalitat el manteniment de l’ocupació. La poca antiguitat dels treballadors i de les treballadores feia que per a l’empresa fos més rendible procedir al reconeixement de la improcedència que establir mesures per mantenir els llocs de treball.

El magistrat entén que, en aplicació del Conveni 158 de l’OIT, l’acomiadament sense causa s’ha de sancionar amb la readmissió o bé amb una indemnització suficientment dissuasiva, i que el reconeixement de la improcedència no permet. La quantificació de la indemnització, si bé és criteri del jutge -en aquest cas, 9 mensualitats de salari- ha de ser suficientment dissuasiva perquè l’acomiadament no sigui més barat que procedir a realitzar mesures per al manteniment de l’ocupació.

En aquest cas, el jutjat ha tingut en compte la necessària rapidesa a resoldre aquests assumptes derivats d’acomiadaments per la situació de la COVID-19, però des de CCOO denunciem que per la saturació dels jutjats la majoria d’assenyalaments s’estan produint per al 2022, el que significa la pèrdua de drets de defensa efectiva.

El sindicat va posar en marxa una campanya per reclamar els acomiadaments que es poguessin produir durant l’estat d’alarma de forma fraudulenta. El Gabinet Tècnic Jurídic de CCOO de Catalunya ha presentat davant dels diferents jutjats socials de Catalunya un total de 1.176 demandes d’aquest tipus, i d’elles, 687 corresponen a reclamacions per acomiadament només durant l’estat d’alarma.

Des de CCOO seguim denunciant l’abús d’algunes empreses que acomiaden o prenen represàlies amb treballadores i treballadores que per indicació mèdica han de complir amb un període d’aïllament. Continuem exigint la nul·litat de tots aquests processos i la protecció dels treballadors i treballadores afectats.

Barcelona, 1 de setembre de 2020