CCOO reclama que la compensació econòmica per la COVID inclogui totes les categories del sector de les residències

El passat 16 de juny el Govern va signar un decret en què anunciava una compensació econòmica per als professionals tant de salut com de la dependència que durant els mesos més durs de la pandèmia han estat a primera línia. Els criteris de la “pagueta” per als professionals de salut són del tot classistes, ja que són jeràrquics. Aquest fet va provocar el rebuig de la gran majoria de professionals, que han treballat com una pinya mes enllà fins i tot de la categoria.

En el mateix decret també s’anunciava la “pagueta“ per als professionals de les residències de gent gran. En la reunió convocada pel Departament de Treball, Afers socials i Famílies amb sindicats i patronal, s’anunciava que en el concepte “Altres” que recull el decret no s’inclourà personal de neteja, bugaderia ni cuina.

Des de la Federació de Sanitat de CCOO rebutgem rotundament que s’exclogui cap professional. En excloure aquests professionals, un cop més, queda palès que el Govern no sap en absolut com es treballa a les residències. És clar, majoritàriament tenen delegada la gestió a empreses privades.

Fa molts anys que CCOO denunciem la precarietat de les treballadores del sector (dones), les ràtios obsoletes no només de personal assistencial sinó de la resta de categories (bugaderia, neteja i cuina). La majoria de les empreses retallen personal per poder mantenir beneficis i el Govern mira cap a una altra banda.

La pandèmia ha posat de manifest que les plantilles estan esgotades, però han donat el 200 % per cuidar els avis, que han estat sols, sense família i molts cops tancats a les habitacions.

Tot el personal, amb EPI inadequats, ha fet pinya per agafar la mà d’un avi que es moria, en solitud, gestionant la pròpia angoixa i la dels avis, procurant que poguessin menjar, que la roba estigués neta, que les habitacions i els espais comuns estiguessin desinfectats… I tot això, amb ràtios obsoletes i insuficients.

Ara, després de tant patiment, que encara no s’ha acabat, el Govern té la barra de menysprear les treballadores de neteja, bugaderia i cuina dient que aquestes no tenen dret a la “pagueta”. Considera que són treballadores de tercera? Creu que la seva feina no ha estat important?

La rematada final és, seguint la línia seguida fins ara, incrementar el preu de les places concertades i pròpies perquè les empreses recuperin el que han pagat d’EPI i altres costos de la pandèmia. Demanaran factures? Exigiran auditories?

I les treballadores? Poc importa al Govern la qualitat i la professionalització de la cura de les persones grans. Més aviat és una pedra a la sabata i un negoci present i futur per a empreses privades.

Des de CCOO, donant veu a les més de 45.000 dones del sector de la dependència, rebutgem rotundament que cap professional de la dependència resti fora de la compensació. TOTES SOM IMPORTANTS, TOTES HI HEM ESTAT.

Cal dignificar els professionals d’aquest sector. CONVENI CATALÀ JA!!!

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 3 d’agost de 2020