També planteja als integrants del Fòrum de la Mineria de la Catalunya Central que Montajes Rus retiri l'ERO per acomiadar 244 persones

CCOO demana el suport de tots els actors implicats per exigir a ICL que mantingui oberta l'explotació de la mina de Vilafruns

Aquesta tarda es reuneix a Manresa el Fòrum de la Mineria de la Catalunya Central, que agrupa agents socials i econòmics, entitats socials, administracions locals, comarcal i autonòmica, i l’empresa ICL. En aquesta reunió, CCOO d’Indústria de Catalunya demanarem que ICL mantingui oberta l’explotació de la mina de Vilafruns (Sallent-Balsareny), amb les condicions de seguretat necessàries, fins que no estigui completat el pla de transició cap a una producció minera sostenible a la Catalunya central, consensuat fa temps amb tots els actors socials.

La pràctica totalitat dels agents econòmics i socials de la Catalunya Central vam consensuar en el seu moment l’aposta per una indústria minera en condicions de sostenibilitat mediambiental i social. Aquest consens estava basat en la implementació d’un projecte industrial que preveia una sèrie d’inversions en infraestructures i una adaptació de la força del treball de forma no traumàtica. Concretament, es preveia la construcció d’una rampa per a l’extracció de mineral, dues plantes dessaladores, una ampliació i remodelació del col·lector de salmorra i de l’explotació de la mina de Cabanasses (Súria), amb una plantilla de més de 700 persones treballadores a la qual s’arribaria de forma coordinada amb les infraestructures i no traumàtica.

La decisió de tancar l’explotació de la mina de Vilafruns, sense haver acabat les infraestructures compromeses, i la consegüent decisió d’acomiadar 244 treballadors de Montajes Rus trenquen violentament aquest consens i demostren molt poc compromís per part de les dues empreses amb l’entorn social i econòmic que dona suport a l’activitat minera. Encara més en fer-ho després dels accidents laborals que han posat fi a la vida de dos treballadors i n’han deixat molt mal ferit un tercer, i enmig d’una crisi sanitària com l’actual, al·legant causes econòmiques, cosa que expressa una actitud oportunista inacceptable per part de la multinacional ICL.

Per tot això, CCOO d’Indústria de Catalunya demanarem avui el suport de tots els actors implicats per exigir a ICL que mantingui l’explotació de la mina de Vilafruns amb les condicions de seguretat que determinin els experts internacionals contractats, i a Montajes Rus que retiri l’ERO presentat per acomiadar 244 treballadors, i que acabem de concretar el pla industrial que ha de garantir la finalització de les diferents infraestructures compromeses en un entorn mediambientalment i socialment sostenible i pacífic.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 28 de juliol de 2020