CCOO ofereix assessorament i suport a la família del doctor Chalco, metge argentí de l’Hospital de Martorell mort per COVID-19

El sindicat recorda que darrere les xifres de contagiats i morts per coronavirus hi ha persones

Les estadístiques que ens inunden cada dia sobre el nombre de contagiats i morts per la COVID-19 poden acabar fent-nos oblidar que darrere de cada xifra hi ha una persona i que aquesta persona té una família que pateix els efectes d’aquesta pandèmia i que moltes vegades queda en una situació d’absoluta indefensió i vulnerabilitat, com és el cas de Carmen Torres i el seus quatre fills.

El passat 26 de maig el Centre d’Informació per a Treballadors Estrangers (CITE) de CCOO de Catalunya va rebre una consulta per part dels Serveis Socials de l’Ajuntament de Martorell sobre un cas que estaven portant. Es tractava d’una família argentina, que residia al municipi. El pare, Mario Rafael Chalco, metge de l’Hospital de Martorell, es trobava ingressat a la UCI de l’Hospital de Bellvitge a causa de la COVID-19, i la mare, Carmen Torres, que també havia estat ingressada per la malaltia, es trobava en la necessitat d’haver de regularitzar la situació legal de la família. Ella i els seus quatre fills havien vingut el passat mes de gener des de l’Argentina a visitar el seu marit, amb la idea de, posteriorment, un cop retornats al seu país d’origen, tramitar el reagrupament familiar. Malauradament, el contagi i l’ingrés hospitalari per la COVID-19 i el tancament de fronteres van impedir el retorn de la família a l’Argentina.

La primera actuació del CITE, un cop coneixedors d’aquesta realitat, va ser iniciar la tramitació de la renovació de l’autorització de residència i treball del pare, que caducava al juliol, que va ser resolta positivament. També es va entrar en contacte amb la Policia Nacional per demanar la seva col·laboració per poder fer el tràmit de presa d’empremtes directament a l’hospital per poder tramitar la targeta d’identitat d’estranger del doctor Chalco, ja que no podia traslladar-se a la comissària per fer el tràmit. Volem destacar que la policia es va oferir a traslladar-se a l’hospital per fer el tràmit de presa d’empremtes. D’altra banda, també es va informar la seva dona del procediment a seguir per regularitzar la situació administrativa de la família a l’espera de la recuperació del seu marit.

Malauradament, el doctor Chalco va morir després de 105 dies a la UCI i va deixar la seva dona i els quatre fills en una situació de desemparament, tant econòmic, l’únic ingrés era el sou com a metge, com legal, pel que fa a l’autorització de residència de la Carmen Torres i els seus fills a l’Estat espanyol.

Davant d’aquesta situació, des del CITE es va activar un equip de treball, format per un assessor d’estrangeria i l’advocada de l’entitat per tramitar la regularització administrativa de la Carmen Torres i la dels seus fills per la via de la disposició addicional 1a 4a prevista a la llei d’estrangeria i es va començar a preparar l’expedient, de manera coordinada amb l’Oficina d’Estrangeria de Barcelona i amb els Serveis Socials de l’Ajuntament de Martorell.

No voldríem deixar de destacar la receptivitat i la col·laboració rebuda en tot moment per part de la Policia Nacional, especialment de la comissaria de Cornellà de Llobregat i de l’Oficina d’Estrangeria de Barcelona per agilitar els procediments administratius necessaris per regularitzar la situació administrativa del doctor Chalco i de la seva família.

Però també volem denunciar les dificultats que va tenir la Carmen davant del consolat argenti per tramitar alguns dels documents requerits, que va comportar que des del CITE ens haguéssim d’adreçar directament a l’ambaixada argentina a Madrid per sol·licitar la tramitació amb caràcter urgent de la documentació, atesa la situació d’indefensió en què es trobava la família.

D’altra banda, el sindicat va assignar un advocat del seu Gabinet Tècnic Jurídic per garantir l’assessorament i la tramitació de la demanda de reconeixement de la infecció per COVID-19 -que va acabar provocant la mort del doctor Chalco- com una contingència professional i no com una contingència comuna, davant de la negativa de l’empresa de considerar-ho així.

Recordem que el contagi del doctor es dona durant l’exercici de la seva activitat professional com a personal sanitari a l’Hospital de Martorell, i tal com reconeix l’article 9 del Reial decret llei 19/2020, de 26 de maig, pel qual s’adopten mesures complementàries en matèria agrària, científica, econòmica, d’ocupació i Seguretat Social i tributàries per pal·liar els efectes del COVID-19, hauria de tenir la consideració d’accident de treball, més enllà que el contagi s’hagi donat abans de la promulgació de l’estat d’alarma.

Des de CCOO de Catalunya, des del nostre Gabinet Tècnic Jurídic i des del CITE, seguirem treballant per aconseguir el reconeixement de la mort del doctor Chalco com un accident de treball, amb les corresponents prestacions per a la família, i per aconseguir regularitzar la situació administrativa de la família al més aviat possible.

El sindicat seguirà donant suport a tots els treballadors i treballadores afectats per la crisi sanitària i social que ha generat aquesta pandèmia -com ho ha estat fent des de l’inici de l’estat d’alarma- i fa una crida a totes les administracions a prendre les mesures oportunes i a destinar els recursos humans i econòmics necessaris per garantir que realment ningú no es quedi enrere.

Barcelona, 16 de juliol de 2020