CCOO de Catalunya valora positivament la Proposició de llei per regular els preus del lloguer

Els preus de lloguer han augmentat 30 vegades més que els sous en l’última dècada

CCOO de Catalunya valora molt positivament la Proposició de Llei de Contenció i Moderació del Preu del Lloguer, que té l’objectiu “d’impedir pujades i fer baixar els preus a les 60 ciutats més tensionades de Catalunya, en un context d’emergència habitacional en el qual els preus de lloguer han augmentat 30 vegades més que els sous en l’última dècada i que fa que les famílies catalanes destinin més del 50% dels seus ingressos a pagar el lloguer”.

Aquesta proposta legislativa promoguda pel Sindicat de Llogateres i que compta amb el suport dels grups parlamentaris d’ERC, Junts per Catalunya, En Comú Podem i CUP, coincideix amb les nostres propostes de regulació de preus, que també promovem i defensem en tots els espais de participació i concertació institucional.

Des de CCOO considerem que si no es regulen les condicions de mercat, és impossible garantir drets socials bàsics, com l’habitatge. Per això, la regulació i actuació sobre el mercat de lloguer constitueix un dels eixos fonamentals de la nostra proposta per garantir el dret a l’habitatge de la classe treballadora, la qual contempla mesures com la limitació del lloguer en zones tensionades vinculades als ingressos de les llars.

Les treballadores i treballadors no han de destinar a les despeses de habitatge més d’un 30% dels seus ingressos, per poder garantir a elles i les seves famílies unes condicions de vida dignes. Per això, a més de la regulació, és urgent també ampliar el parc d’habitatge públic a través de la compra i construcció, la intermediació, la rehabilitació i la mobilització d’habitatges buits de fons voltor. Precisament, respecte als pisos buits, donem suport a mesures de caràcter fiscal per incentivar la seva oferta, com la d’imposar una taxa a aquells que són propietat de bancs. Considerem que els ajuntaments podrien tenir competència per fer aquest tipus de gravamen a l’IBI.

Finalment, insistim en que, ara més que mai, cal iniciar el debat per un nou Pacte Nacional per l’Habitatge a Catalunya, que generi consensos socials i polítics i sigui eina pràctica per generar l’accés real a l’exercici del dret a l’habitatge per a totes les catalanes i catalans.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 15 de juliol de 2020