Amb motiu de la celebració del Dia Internacional de les Persones Refugiades, el 20 de juny

CCOO de Catalunya reclama més recursos humans i materials per agilitar la resolució dels expedients de petició d'asil

Foto Amb motiu de la celebració demà dissabte del Dia Internacional de les Persones Refugiades -que va ser instituït per l’ONU al 2001 per denunciar la situació que vivien milions de persones refugiades i desplaçades arreu del mon- des de CCOO de Catalunya volem denunciar els impediments i amenaces que pateixen els procediments de protecció internacional d’aquelles persones obligades a abandonar els seus països per motius religiosos, polítics, ètnics, d’orientació sexuals, entre altres, per part de nombrosos països que no respecten o no compleixen la Convenció de Ginebra del 1951, i que s’han vist agreujats pels efectes de la crisi sanitària de la Covid-19 a escala mundial.
D’altra banda i pel que fa a la Unió Europea, resulta imprescindible -com així ho hem reiterat en els darrers anys- la consolidació d’un sistema comú d’asil efectiu, segur, comú i obligatori que obligui els 26 estats membre i que ens permeti superar la paràlisi que des del 2015 ha impedit que la UE pogués exercir el seu paper com a garant del dret d’asil i complir els principis recollits a l’article 2 del Tractat europeu.
Per últim, l’Estat espanyol ha d’assumir de manera urgent un replantejament de fons sobre el sistema d’asil vigent i un redimensionament de l’Oficina d’Asil i Refugi amb els mitjans tècnics i humans necessaris per poder gestionar i tramitar de manera àgil i eficaç els expedients presentats, i resoldre els expedients els més de 100.000 expedients acumulats al més ràpid possible.
La situació generada per la crisi sanitària de la Covid-19 ha afectat enormement la vida quotidiana de les persones estrangeres que es troben en tràmits per veure reconegut el seu estatus legal com a refugiat, que veuran com s’allarguen encara més els terminis de resolució dels seus expedients per la paralització dels procediments administratius, i que patiran amb més virulència les conseqüències de la crisi econòmica per la seva situació de vulnerabilitat. És per això, que des del sindicat fem una crida a totes les administracions implicades a prendre les mesures oportunes i dedicar els recursos necessaris per fer front a aquesta situació de crisi social i perquè veritablement ningú no es quedi enrere.

19/06/2020