Nissan anuncia el tancament de les plantes de Catalunya

Nissan ha anunciat el tancament de les fàbriques que la multinacional té a Barcelona, en el marc d’un procés de reestructuració a escala mundial per fer front a la situació financera de la companyia. La multinacional ja va anunciar fa mesos una reestructuració que afectava més de 12.000 llocs de treball al món, dels quals 600 es van reestructurar a Espanya, en un expedient de prejubilacions.

La decisió s’emmarca en l’estratègia global de l’aliança Nissan-Renault-Mitsubishi, en la qual s’ha produït un repartiment de la gestió de les diferents àrees geogràfiques de negoci al món, de manera que el continent europeu ha quedat sota la direcció de Renault.

CCOO manifestem la nostra oposició a les decisions de Nissan respecte a la capacitat productiva a Europa, que afecta les plantes catalanes, i qüestionem que la decisió de reduir l’aparell productiu a la UE sigui encertat per a l’estratègia de l’Aliança. Tot al contrari, al sector de grans constructors de l’automoció, l’hegemonia financera i comercial com a empresa capdavantera només s’entén amb les sinergies de tots els socis de l’Aliança. Per ser líder mundial s’ha de ser un operador global i liderar comercialment en tots els segments de producció i a totes les zones del món. A Europa hi ha una aposta ferma amb el New Green Deal amb una injecció de 100 mil milions d’euros directes, amb una aportació privada de 250 mil milions més. Una part importantíssima es destinarà a la mobilitat sostenible i ni Nissan ni l’Aliança poden renunciar a aquest projecte cap al vehicle elèctric, la conducció intel·ligent i la mobilitat compartida.

Si l’Aliança global dels tres socis vol seguir liderant el sector de l’automoció al món, ha de ser capdavantera en el desenvolupament de les noves tecnologies aplicades al vehicles, els seus processos de producció i la futura estratègia de mobilitat, sobretot a les grans àrees metropolitanes. És un greu error abandonar una de les capitals del món com és Barcelona, hub tecnològic del sud d’Europa.

Les fàbriques de Nissan a Espanya tenen un nivell de rendibilitat dels més alts del grup, a més d’una alta flexibilitat per desenvolupar diferents projectes en producció, com s’ha demostrat amb la fabricació de fins a 5 models diferents alhora.

Les inversions per omplir de producció les fàbriques espanyoles amb un nou model elèctric, tal com s’ha treballat en els darrer mesos, no és gaire alta, s’ha adaptat la planta de pintura tal com estava compromès en els acords als quals vam arribar amb la reducció de 600 companys i companyes ara fa uns mesos. No poden incomplir els acords i enganyar els treballadors i treballadores i les institucions, que tenien compromesos els ajuts per realitzar la inversió acordada.

El tancament de les operacions industrials a Espanya suposa uns riscos financers molt elevats per a la multinacional, a més d’un impacte molt greu per a l’ocupació a Catalunya, que és el més important.

Els costos del tancament comporten uns riscos en indemnitzacions als treballadors i treballadores, indemnitzacions de contractes comercials, indemnitzacions a proveïdors, costos judicials mercantils i costos judicials laborals; a més de la despesa en infraestructures i sòl industrial per descontaminar-lo. Una quantitat ingent de diners que demostra l’equivocada decisió de la multinacional. Calculem que més de 1.000 milions d’euros.

Tot això, a més de l’impacte en la imatge que quedarà a Europa del tan valorat honor japonès en la gestió dels negocis i la crueltat de respondre a una societat que ha fet una aposta per ells fa més de 40 anys, amb un tancament quan passem la pitjor crisi de la història en els darrers 80 anys. És imperdonable i atempta contra els valors de la societat japonesa.

Les treballadores i treballadors de Nissan i CCOO al seu costat no descansarem fins a convèncer la multinacional de mantenir les operacions industrials a Espanya. Emplacem les institucions espanyoles, catalanes i municipals que treballin al nostre costat fins a tenir una solució.

L’Aliança amb Renault a Europa ha de ser una oportunitat i no un problema per a les fàbriques de Nissan i Renault a Espanya, mantenint l’activitat a totes les plantes, desenvolupant els projectes de futur aprofitant les sinergies i reforçant el compromís social de les multinacionals amb l’entorn en el qual operen, primer amb els treballadors i treballadores, mantenint l’ocupació de més de 25.000 famílies que depenen de la continuïtat de l’empresa.