CCOO de Catalunya demana més mitjans per als serveis públics d’ocupació perquè puguin atendre degudament l’allau de reclamacions que s’està produint

El sindicat atén més de 100 trucades diàries amb consultes sobre les prestacions i ha traslladat 140 reclamacions col·lectives que afecten més de 12.000 persones treballadores al SEPE

El servei d’atenció telefònica habilitat per CCOO de Catalunya des del principi de la crisi del coronavirus ha vist aquests dies com es multiplicaven les peticions que reclamen informació sobre les prestacions per desocupació. Les més freqüents són les següents:
– El telèfon del SEPE-Servicio Público de Empleo Estatal 900 812 400 no dona resposta i està previsiblement col·lapsat. Això comporta una situació de manca de cobertura especialment per a moltes persones que no tenen DNI electrònic o no poden satisfer els requeriments del contacte telemàtic.
– Tot i els esforços del SEPE, és desproporcionat el nombre de persones amb ERTO aprovat que encara no han cobrat. Hi ha molts casos en què s’ha cobrat el primer mes, però no el segon o que s’ha donat de baixa erròniament els demandants.
– Les informacions que facilita el SEPE en relació amb els ERTO comporten confusió quan se’ls informa que hi ha hagut “reanudació de la prestació per desocupació”, o que en el cas d’ERTO per força major s’identifiqui la situació com a “prestació d’atur a causa d’inundacions”.

En relació a les 140 demandes col·lectives que CCOO de Catalunya ha traslladat al SEPE per facilitar la celeritat i eficàcia en la seva tramitació, i que afecten més de 12.000 persones treballadores, els motius més freqüents són que no s’han cobrat les prestacions del gruix de la plantilla o que no quadren els dies o els imports.

Des del reconeixement a l’enorme esforç que estan realitzant  les plantilles i els equips de direcció del SEPE, des de CCOO de Catalunya reclamem que es valori aquest esforç que no persegueix sinó la deguda atenció a persones que han generat dret de prestació i es veuen en una situació d’extrema vulnerabilitat:
– S’augmentin els recursos existents amb més contractacions i una coordinació i compromís compartit entre els serveis públics d’ocupació públics, SEPE i SOC.
– Es recuperi l’atenció telefònica a les persones demandants i es faciliti l’atenció telemàtica a aquelles persones que no disposen de tots els requisits, i que, en la circumstància actual, no els poden habilitar o activar.
– Es millori la informació que s’ofereix al web i que es traslladi a la ciutadania ampliant els canals a la informació de caràcter generalista més enllà de la informació a xarxes socials.

Fer front a la situació actual requereix d’una dedicació simultània, això és, tramitar les prestacions que hagin arribat mitjançant ERTO o altres situacions (acomiadaments, esgotament de contractes temporals, prestacions específiques), amb l’atenció a les reclamacions que arribin i que han de permetre un seguiment per part de les persones demandants per saber quan podran disposar de la transferència de les seves prestacions. Tan sols així es podran evitar situacions d’extrema precarietat i insolvència.

Aquesta simultaneïtat és imprescindible en el marc de desescalada en el qual moltes empreses o ja han anat reduint o reduiran el nombre de persones afectades per ERTO, i per tant hauran d’actualitzar les dades que remeten al SEPE amb una tramitació complementària a les reclamacions i l’atenció personalitzada.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 15 de maig de 2020