Pandèmies: el desproporcionat risc per a la salut de les dones treballadores

Aquest article s’ha publicat al número 54 de la revista ‘Treballadora’, l’abril del 2020

Els informes epidemiològics respecte de la COVID-19 ens indiquen que existeix una probabilitat més elevada de mort entre els homes que entre les dones. En canvi, les dades publicades sobre els contagis confirmats (resultats de laboratori) ens mostren que està afectant més les dones.

Les dones tenim més probabilitats de ser infectades pel virus, pel nostre rol predominant d’atenció social i de cuidadores en l’àmbit familiar i domèstic, i també en el laboral. La segregació horitzontal en el mercat laboral es posa de manifest en totes les pandèmies.

Les malalties infeccioses en l’àmbit del treball afecten, en general, més les dones que els homes, ja que els sectors en què hi ha més risc de contagi estan altament feminitzats, i així ho mostren any rere any les estadístiques referents a les malalties professionals.
Neteja, treball de cura i de la llar, serveis socials, sanitat i serveis sociosanitaris, supermercats o dependència. Moltes de les treballadores d’aquests sectors són especialment vulnerables a la COVID-19, per edat o per situació d’embaràs. La majoria treballen en condicions molt precàries i ara són en primera línia d’exposició al coronavirus i, també, de manera habitual, en primera línia d’exposició a altres malalties infeccioses.

Així mateix, el risc biològic és un dels grans oblidats en la prevenció de riscos laborals per part de les empreses de gairebé tots els sectors i per part dels serveis de prevenció.
En moltes de les professions que són part dels serveis essencials no existeixen avaluacions de riscos biològics específiques ni mesures preventives adequades ni protocols en cas de detectar malalties altament contagioses i de declaració obligatòria, com ara la tuberculosi o l’hepatitis. Els protocols per prevenir el risc biològic o la higiene freqüent dels espais o dels equips de protecció ja no existien abans a moltes empreses.
No és estrany, per tant, que aquesta crisi del coronavirus hagi superat els serveis de prevenció, especialment els aliens, que han estat els grans desapareguts, i que hagi superat també el model preventiu general, que ja feia temps que patia una feblesa important, tal com fa temps que denunciem des de CCOO de Catalunya.

Tenim dos reptes: trencar amb els rols i les relacions de gènere que produeix aquesta estratificació laboral i que comporta una major vulnerabilitat a la infecció per a les dones, i avançar en les polítiques i pràctiques preventives davant el risc biològic. Dues reivindicacions que des de CCOO de Catalunya continuarem reiterant per corregir el rol desproporcionat que les dones tenim en la lluita contra les pandèmies i per aconseguir una protecció de la salut amb garanties.

Mònica Pérez Cardoso, responsable de Salut Laboral de CCOO de Catalunya

Llegeix la revista Treballadora número 54, de l’abril de 2020, amb aquest article i molts més!