CCOO insisteix que és imprescindible garantir les mesures de protecció per a les persones treballadores al sector del comerç i la clientela

Davant l’obertura de l’activitat comercial en temps de desescalada de coronavirus

La tornada a la normalitat de manera progressiva al sector del comerç no serà eficaç si en tot el procés no es protegeix les persones treballadores que la fan possible. CCOO vetllarà perquè així sigui, aportant l’experiència del treball realitzat en comerç essencial, com és el d’alimentació.

El Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme ha publicat el Protocol i guia de bones pràctiques adreçades a l’activitat comercial en establiment físic i no sedentari, el qual es recull en l’ordre SND/388/2020, de 3 de maig, en què s’estableixen les condicions per a l’obertura al públic de determinats comerços i serveis, i l’obertura d’arxius, així com per a la pràctica de l’esport professional i federat.

Aquest protocol, que ha comptat amb la participació de CCOO, ha de tractar-se com un marc general i ampli que podrà ser completat amb les matèries que s’acordin a les empreses en el marc del dret de la participació dels òrgans de representació dels treballadors i treballadores, a través dels delegats de prevenció i els comitès de seguretat salut.

Fruit d’aquesta experiència, CCOO va desenvolupar una sèrie de propostes en matèria preventiva, per engegar al moment d’obertura, d’un altre tipus de comerç. Moltes d’aquestes propostes han estat incorporades al protocol presentat pel Ministeri. El sindicat espera materialitzar la resta de propostes en els marcs de negociació col·lectiva a les empreses.

CCOO de Catalunya, amb prop de 10.000 persones afiliades en el sector del comerç (prop de 50.000 arreu de l’Estat) i amb un 40,89 % de representació legal dels treballadors i treballadores (el 30,74 % estatal), i és, així, el sindicat majoritari en el comerç, on té presència d’una manera o una altra en més de 1.100 empreses (13.000 a tot l’Estat) i on vetllarà perquè les mesures s’apliquin a les empreses i es millorin tot el possible.

El protocol, a més de mesures generals, en recull d’altres d’específiques des del punt de vista sectorial adreçades al comerç de: l’alimentació; tèxtil; calçat; joieries, rellotgeries i similars; tecnologia, telefonia i cultura (llibres, CD, pel·lícules i similars); mobles; botigues de ceràmica, banys, cuines i reformes en general; botigues de barrets i ornaments, i gasolineres de centres comercials.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 4 de maig de 2020