CCOO i UGT denuncien que Correos precipita en una setmana la desescalada de la majoria dels 53.000 treballadors i treballadores, arriscant de nou la plantilla

A pesar del pla del Govern escalonat en dos mesos i la pròrroga del reial decret d’estat d’alarma per coronavirus

CCOO i UGT, sindicats majoritaris a Correos, denuncien que Correos ha decidit “normalitzar” l’activitat en el termini de pocs dies, saltant-se els criteris de gradualitat i prudència adoptats pel  govern, sense tenir en compte la situació sanitària com a segon col·lectiu laboral amb major índex de contagi per COVID-19 -gairebé 900 positius- després del sanitari, i després d’anunciar als sindicats que no compta amb mesures d’avaluació ni tests per a la major plantilla del sector públic.

Tots dos sindicats consideren que la companyia està posant novament, com a l’inici de la crisi sanitària, el negoci per davant de les persones, i han qualificat la mesura d’irresponsable i arriscada.

Després de l’anunci per part de Correus de la seva “tornada a la normalitat” en el termini d’una setmana, CCOO i UGT han reiterat la seva preocupació davant una decisió que es va avançar al pla de desescalada del govern aprovat en l’últim Consell de Ministres i que contradiu clarament els criteris de prudència i gradualitat que marquen el pla de l’Executiu.

CCOO i UGT han insistit que el pla de Correus suposarà la pràctica activitat total en el termini d’una setmana, termini que consideren precipitat i arriscat, per als treballadors i treballadores i per a la mateixa ciutadania, perquè suposa l’obertura de les oficines d’atenció al públic en horari complet, amb més de 10.000 treballadors i treballadores, i l’activació de 18 grans centres logístics –que compten amb plantilles de 6.000 treballadors- així com les 1.700 unitats de repartiment en les quals estan destinats 35.000 carters i carteres que recorreran, novament, els carrers i acudiran als domicilis de milions de ciutadans.

En aquest sentit, CCOO i UGT recorden que el col·lectiu de Correus compta amb la major incidència de casos de coronavirus, després del personal sanitari, amb més de 3.000 casos i 900 positius i més de 2.200 en quarantena a tot l’Estat, segons les xifres remeses per l’empresa a les organitzacions sindicals el 13 d’abril (data des de la qual el president de Correos va ordenar que no es proporcionin informes del coronavirus entre la plantilla malgrat haver rebut indicacions de SEPI i Foment en sentit contrari). A més, l’empresa no ha aclarit els llocs en què s’han distribuït milers de màscares defectuoses entre la plantilla, sense que s’hagin pres mesures de cap mena per avaluar les conseqüències d’aquesta distribució, i al contrari, va avançar als representants dels treballadors que no realitzarà tests de cap mena. D’altra banda el president de Correos no ha respost encara les preguntes dels sindicats sobre el caos provocat en el procés d’adquisició de les mascaretes.

Finalment, CCOO i UGT han qualificat de lamentable que la cúpula directiva de Correos, la major empresa pública del país, hagi utilitzat el xantatge i la por per pressionar els treballadors i treballadores, hagi anunciat eventuals riscos per fer front a les nòmines, o hagi posat l’excusa d’una suposada pressió de grans clients –que en alguns casos, com Amazon, han reduït la seva activitat a França- per condicionar la imposició d’una precipitada desescalada. Tots dos sindicats han exigit al president de Correos que apliqui els criteris del govern, en paraules del seu president: “Si hem de triar entre la prudència i el risc, el Govern d’Espanya triarem la prudència”.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 30 d’abril de 2020