CCOO denuncia que el Govern de la Generalitat improvisa mesures del tot insuficients per pal·liar la crisi social

Davant l’anunci del Govern d’una ajuda de 200 euros per a persones afectades per ERTO

El sindicat critica que el Govern de la Generalitat hagi reorientat una partida pressupostària destinada a cobrir la vulnerabilitat alimentària a la ciutadania: cal que el Govern iniciï el diàleg social i renunciï a la improvisació

El Govern de la Generalitat ha aprovat avui una partida de 20 milions d’euros per donar una prestació finalista de 200 euros a persones en atur i autònoms que hagin reduït un 30 % els ingressos i tinguin càrregues familiars.

CCOO de Catalunya denuncia que aquesta mesura no suposa un increment dels pressupostos, sinó que prové de la cancel·lació i reorientació d’una partida destinada a cobrir necessitats alimentàries.

Aquesta iniciativa suposa aplicar una ajuda assistencial a un col·lectiu amb drets constituïts mitjançant prestacions contributives, i que no els arriben per un coll d’ampolla administratiu que CCOO de Catalunya ha denunciat reiteradament.

Javier Pacheco, secretari general de CCOO de Catalunya, ha declarat: “És una mesura propagandística, perquè no suposa un major esforç a favor de la gent que ho necessita. Els ho prenen a persones necessitades, per donar-ho a unes altres.” I ha afirmat: “Cal incrementar pressupostos i reorientar els recursos generals cap a les necessitats sanitàries i socials.”

CCOO de Catalunya considera que 20 milions d’euros és una partida simbòlica, del tot insuficient per poder fer front a una crisi social de la magnitud actual. La societat catalana ja entrava a la crisi de la COVID-19 amb un 25 % de la gent sota el llindar de la pobresa i un 14,4 % de treballadors i treballadores pobres. Ja era una societat empobrida quan s’ha aturat l’activitat i la meitat dels 2,9 milions de persones treballadores assalariades han quedat en situació d’atur i milers d’autònoms han quedat sense feina. El nivell de vulnerabilitat és immensament superior als 20 milions d’euros aprovats pel Govern, i més si els comparem amb els 3.000 milions d’euros més que es disposen amb el pressupost aprovat.

Des de CCOO demanem agilitat, determinació i flexibilitat normativa perquè arribin a les llars les prestacions contributives per les quals han cotitzat. Hem demanat també prestacions socials que complementin les mesures que denunciem insuficients aprovades pel Govern central i que garanteixi els ingressos mínims vitals, relacionats amb l’IPREM i l’SMI a les persones afectades.

CCOO valorem l’aprovació dels pressupostos per incrementar la capacitat de la despesa social en relació amb els que finançaven l’acció de govern des del 2017. Però tenim clar que aquests pressupostos han de reorientar les seves partides per fer front a l’emergència sanitària i social que viu el país.

És imprescindible un esforç extraordinari en la coordinació entre administracions, i especialment entre els serveis públics d’ocupació, mesura que hem reiterat insistentment, i per a la qual encara no tenim resposta.

Cal treballar els consensos polítics i socials en les polítiques socials que ajudin a la ciutadania a sobreviure la crisi i sortir el millor i més aviat possible del crac econòmic i laboral. Per això és imprescindible engegar urgentment el Consell del Diàleg Social a Catalunya, com reivindiquem CCOO i UGT des de fa setmanes.

Lamentem que el Govern mostri falta de coordinació interna per endreçar les prioritats d’actuació i que aquesta falta de governança s’expressi en mesures com l’acordada el dia d’avui.

Exigim al Govern de la Generalitat que reconsideri aquesta mesura i que en el marc del diàleg social trobem les solucions compartides per donar les millors respostes a les persones afectades per la crisi.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 28 d’abril de 2020