CCOO denunciem que la manca de consens sobre les mesures de seguretat en la campanya agrícola d’enguany generarà conflictes laborals i socials

Demanem que s’acordi un protocol que garanteixi la salut de les persones que treballen al sector

Fa setmanes que, en les reunions amb les patronals agrícoles i l’Administració, CCOO està sol·licitant que, en el marc de la campanya agrícola d’enguany i donades les circumstàncies actuals, s’acordi un protocol que garanteixi la salut laboral i la salut pública en l’entorn rural.

CCOO d’Indústria denuncia que la patronal pretén tirar endavant la campanya agrícola sense garantir la seguretat de les persones que hi treballen, cosa que pot posar en risc la salut pública. CCOO rebutja frontalment bona part de les propostes patronals, que estan molt per sota de les recomanacions i normes de salut pública decretades en l’estat d’alarma i que són d’obligat compliment per a tots els empresaris, empreses i persones treballadores de tots els sectors econòmics.

Per a CCOO és hora  de valorar que els treballadors i treballadores del camp, que són dels col·lectius amb unes de les condicions laborals més precàries, ara mateix són dels col·lectius més necessaris. Per tant, ara més que mai, cal garantir la seva seguretat i salut; cal obligar l’empresariat a pagar l’SMI, al qual encara es neguen; cal regularitzar de forma definitiva els treballadors sense papers per poder cobrir la mà d’obra necessària; cal garantir una xarxa d’allotjaments adequats, tenint en compte el context de pandèmia en què ens trobem, i cal garantir la seguretat i legalitat en la mobilitat d’aquestes persones.

En aquest escenari, CCOO insta el Govern a assumir la seva responsabilitat i a treballar fins a assolir un consens dels agents socials en aquest tema i també que aclareixi si ha consensuat o no un protocol de seguretat unilateralment amb la patronal, com afirma aquesta.

CCOO vigilarà atentament la campanya agrícola d’enguany a tot Catalunya i emprendrà les accions legals oportunes en cas que es detectin incompliments de la normativa per part dels empresaris, tant per la via laboral com per la via penal, si es posessin en risc els drets fonamentals o la salut de les persones que treballen al sector o de la ciutadania.