CCOO observa irresponsabilitat per part d’Aigües de Lleida (FCC-Aqualia) quan obliga la plantilla a reprendre ara les lectures de comptadors

Riscos al sector de l’aigua

Les empreses gestores del sector de l’aigua a Catalunya han hagut de fer un esforç per adaptar els seus sistemes organitzatius de manera molt accelerada des de l’inici de la pandèmia del coronavirus. La valoració de CCOO és positiva en el seu conjunt: és clar que hi ha moltes diferències entre empreses, però en la seva majoria s’ha procedit raonablement bé.

Han enviat la gent a casa a teletreballar, han reduït el personal operatiu creant un grup de personal a casa per si hi ha necessitat de substitució dels presents, s’han suspès lectures, tancat oficines d’atenció a l’usuari…

Els problemes sorgeixen quan el Govern posa fi al decret de treballs essencials i obre la veda perquè es faci més enllà del bàsic i essencial per a la ciutadania.

Les grans empreses del sector han entès que seguim en una situació crítica i només hem de fer aquelles tasques que són essencials per a la prestació del servei. Hi ha unes altres, com Aigües de Lleida (FCC-Aqualia), que veient el compte de resultats que cau lleugerament han decidit de manera unilateral posar en risc els seus treballadors i la ciutadania en general. Aquesta setmana han donat ordre de reprendre les lectures de comptadors, treball que es pot fer fent lectures estimades sense posar en risc a ningú. Això suposa que tindran personal al carrer, entrant i sortint d’edificis, contactant amb la ciutadania, i per moltes mesures d’higiene personal que es prenguin generen la possibilitat de propagar el virus sense cap necessitat.

CCOO ens oposem radicalment a aquestes mesures de retorn, que poden causar un repunt de la pandèmia, només per intentar pal·liar una lleu pèrdua en els comptes d’FCC-Aqualia. Demanem una reflexió profunda a aquesta empresa, així com un control als ajuntaments on presta serveis.

CCOO vam fer petició a les direccions de cada centre de treball de negociar les mesures de desescalament sense obtenir resposta; ahir, un requeriment a la Inspecció de Treball, per paralitzar aquesta activitat; al seu torn dialoguem amb l’Ajuntament de Lleida per posar en el seu coneixement els fets comentats i perquè requerissin l’explotadora del servei, que no oblidem és propietat i responsabilitat del consistori, la paralització de la mesura imposada. Avui rebem amenaces de sanció als delegats de prevenció i als treballadors si no surten al carrer a treballar.

CCOO farem tot el que estigui a les nostres mans per  impedir mesures que suposin un risc imminent per a les persones treballadores i per als nostres conciutadans.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 20 d’abril de 2020