CCOO i UGT denuncien que la plantilla de Correos és la de major índex de contagis per coronavirus del país després de la sanitària

Més de 3.000 casos, 836 treballadors i treballadores positius i gairebé 2.200 en quarantena a tot l’Estat

CCOO i UGT, sindicats majoritaris a Correos, han cridat l’atenció sobre les elevades xifres de contagi i l’alt percentatge de treballadors i treballadores afectats per coronavirus, a l’empresa amb major plantilla del sector públic (53.000 efectius).

A Catalunya de 8.740 treballadors  i treballadores hi ha un total de 482 casos afectats per COVID-19, dels quals 177 són treballadors i treballadores positius i 305 estan en quarantena. Així, a la província de Barcelona, el nombre ascendeix a 145 treballadors i treballadores positius i 261 estan en quarantena.

Per a CCOO i UGT aquestes xifres es deuen a la irresponsable decisió del president de Correos, Juan Manuel Serrano, per exposar la plantilla sense equips de protecció individual (EPI) durant més de 20 dies, amb la finalitat de mantenir el negoci.

El dia 13 d’abril, segons l’empresa, a tot l’Estat ja són 836 treballadors i treballadores positius i 2.197 estan en quarantena, la qual cosa suposa 3.033 casos. Les organitzacions sindicals han denunciat que Correos ha ocultat les dades provincials entre el període del 6 al 13 d’abril, una maniobra que posa de manifest, novament, la falta de transparència i la nefasta gestió del president de Correos i que xoca frontalment amb la política de transparència de la resta de l’Administració i del mateix Govern.

Aquestes dades situen a Correos gairebé cinc vegades per sobre de la mitjana de la població infectada (1,599 % de la plantilla total), i col·loca el col·lectiu de Correos com el de major contagis del país, només per sota del sanitari (4,875 %), i lleument per sobre de les forces i cossos de seguretat de l’Estat (1,588 %).

CCOO i UGT atribueixen aquestes dades a l’alta exposició a la qual han estat sotmesos els treballadors i treballadores de Correos en les primeres setmanes de la crisi sanitària, des que es va decretar l’estat d’alarma, el 14 de març, i després de la decisió del president de la companyia de mantenir costés el que costés el nivell d’activitat de l’empresa perquè va veure en el comerç electrònic una oportunitat de negoci. El president, amb una decisió personal, contra el criteri d’una part del seu equip directiu i de les organitzacions sindicals CCOO i UGT, va forçar la plantilla a treballar sense mitjans de protecció (ni guants, ni gels, ni màscares, ni mampares), i va exposar milers de treballadors  i treballadores al contagi.

La irresponsable decisió de Serrano, contravenint les pròpies recomanacions del Govern, ha comptat des d’un inici amb l’oposició frontal de CCOO i UGT, que van denunciar des d’un primer moment el risc al fet que s’estava exposant a la plantilla. Després de dirigir-se per carta al ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, el RD de 29 de març va recollir part de les reivindicacions de tots dos sindicats, i incorporà el servei públic postal com a essencial per al nostre país -cosa que Serrano havia rebutjat en el RD de 14 de març- i restringí l’activitat de Correos encara més, limitant-la a la prestació d’elements essencials i imprescindibles per a la ciutadania.

CCOO i UGT continuen exigint a la direcció de Correos que, després de la garrotada rebuda des del Ministeri, rectifiqui les instruccions operatives que va imposar el passat 15 de març, que no sols han portat a la companyia pública -la major del país- al trist rècord de contagis per coronavirus, sinó que, a més, han generat un autèntic caos en la gestió. Per a tots dos sindicats, tots els treballadors i treballadores han de comptar amb mitjans de protecció (guants, gels desinfectants, màscares i mampares en els llocs d’oficines), amb la seva reposició suficient i han de complir-se tant els protocols de desinfecció com els de quarantenes establerts per les autoritats sanitàries, per abaixar la corba de contagis postal.

En cas contrari, l’activitat ha de paralitzar-se, han recordat tots dos sindicats. Per a les organitzacions sindicals, Correos ha d’anteposar la salut i la vida de la seva plantilla a l’activitat i al negoci.

145 CASOS POSITIUS A CORREOS A LA PROVÍNCIA DE BARCELONA

CCOO i UGT han assenyalat que a la província de Barcelona, segons les dades de l’empresa, el total de casos afectats per coronavirus és de 406, dels quals el nombre de contagis entre la plantilla ascendeix a 145 i el de quarantena a 261.

Aquestes dades són el reflex dels incompliments dels protocols sanitaris i de les mesures de seguretat a la província, en la qual han destacat la falta de mitjans de seguretat per als treballadors i treballadores de Vic, Sant Celoni, Mataró, Granollers, Mollet del Vallès i unitats de repartiment 25 i 13 de Barcelona, durant més de 20 dies; l’incompliment dels protocols de quarantena a Vilafranca del Penedès, Castelldefels, Vilanova del Vallès, Centelles i unitat de repartiment 32 de Barcelona; o les insuficients mesures de desinfecció de locals i oficines, com en el cas de la unitat de repartiment 32 de Barcelona, Centelles i Sabadell.

CCOO i UGT recorden, en aquest sentit, que no sols els treballadors i treballadores són susceptibles de ser contagiats, sinó que, per les característiques del servei postal públic, per la seva capil·laritat per arribar a qualsevol punt del país, poden convertir-se en transmissors de contagis a la ciutadania.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 16 d’abril de 2020