CCOO elabora un decàleg del teletreball d’emergència de l’entorn educatiu

Crisi sanitària pel coronavirus

A partir del tancament dels centres educatius el passat 13 de març, s’han ocasionat diferents dinàmiques amb relació a l’educació en línia i el teletreball del personal educatiu. La Federació d’Educació de CCOO s’ha pronunciat en diferents moments i en la darrera setmana hem fet pública la nostra posició pel que fa a les condicions de l’alumnat i el caràcter que entenem que ha de tenir el final de curs (https://educaccio.cat/2020/educacio/aquest-curs-sera-diferent-i-ho-hem-dassumir/). Hem, doncs, difós un estudi, fruit de més de 3.200 enquestes, en relació amb les possibilitats reals del teletreball per part del personal educatiu (https://educaccio.cat/2020/educacio/els-projectes-deducacio-online-del-departament-deducacio-ignoren-greus-dificultats-del-personal-educatiu-i-de-lalumnat/).

Ara presentem una proposta concreta, en forma de decàleg, del que entenem que ha de ser un marc mínim i comú per a tots els sectors educatius del treball en línia en aquesta situació d’emergència.

La situació d’excepcionalitat generada pel coronavirus causant de la COVID-19 ha plantejat la necessitat de prendre mesures excepcionals, entre d’altres, el teletreball. Aquesta forma organitzativa i de prestació de servei ha afectat de manera generalitzada tot el sector educatiu i suposa un canvi radical en les condicions de treball.

Ateses les implicacions que el teletreball suposa pel que fa a les condicions de treball, personals i familiars, de seguretat i salut en el treball, és imprescindible que s’obri una negociació amb els interlocutors socials com a representants dels treballadors i treballadores. El teletreball no pot suposar, en cap cas, una restricció dels drets col·lectius garantits a les normes, pactes, acords i convenis col·lectius. És necessari que les condicions laborals siguin negociades amb els representants legals dels treballadors, prestant especial atenció a les qüestions relacionades amb la jornada, la conciliació, la càrrega de treball i també la formació.

La nostra proposta pren en tot moment com a referència la normativa vigent aplicable i les “Recomanacions per a empreses i persones treballadores sobre actuacions vinculades a les situacions que es puguin produir per efecte del coronavirus SARS-CoV-2” (https://govern.cat/govern/docs/2020/04/13/00/46/e632a66e-0611-4014-8601-27f4843c2530.pdf) del Consell de Relacions Laborals de Catalunya de 12 d’abril del 2020, pel que fa a la mesura organitzativa del teletreball. Recordem que el Tribunal Laboral de Catalunya (TLC) està integrat per CCOO, UGT, les associacions patronals i el Govern de la Generalitat de Catalunya. Confiem que tots els seus integrants apliquin, també en l’àmbit educatiu, les seves pròpies recomanacions.

Entenem que la necessitat que el teletreball s’incorpori com a fórmula de treball requereix que això sigui possible no només per a les empreses i administracions sinó també per a la persona treballadora. En tot cas, la seva implantació com a forma de treball prioritària s’ha de limitar al període d’estat d’alarma i confinament de la població, i al manteniment de les activitats educatives a distància que determinin les autoritats governatives.

A l’hora de negociar i establir mesures de regulació del teletreball d’emergència cal tenir en compte que, especialment en aquest context, s’han de fer compatibles les obligacions professionals amb la vida personal, que ha estat totalment trasbalsada pel confinament, i que continuen en vigor els drets de conciliació de la vida personal, laboral i familiar. Igualment, cal tenir present que el teletreball suposa l’aparició de nous riscos laborals (ergonòmics, psicosocials…) que l’empresa té l’obligació de prevenir amb la col·laboració de totes les persones treballadores.

La impossibilitat de la persona treballadora de prestar els seus serveis amb la modalitat de teletreball per manca de mitjans telemàtics o problemes tècnics no pot ser motiu de sanció laboral ni li pot causar un altre perjudici en l’exercici dels seus drets ni en l’expectativa legítima d’aquests, especialment el manteniment de la relació laboral.

Tot el temps dedicat a la formació pel teletreball (autoformació, formació en línia, etc.) ha de ser considerat temps efectiu de treball i no ha de restar possibilitats per a la formació contínua dels treballadors i treballadores prevista en els marcs legals i en els convenis corresponents.

Cal que es respecti la privacitat i la normativa vigent sobre la protecció de les dades personals de les persones treballadores i que, un cop finalitzada la situació d’excepcionalitat, es faci una avaluació profunda de com s’ha implementat aquest teletreball que sigui un punt de partida per preparar-nos per a futures contingències.

Podeu trobar el “Decàleg del teletreball d’emergència de l’entorn educatiu, durant la situació de crisi sanitària pel coronavirus” en aquest enllaç:

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 14 d’abril de 2020