CCOO observa greus irregularitats als ERTO del Grup SIFU

Centre especial de treball (CET)

Grup SIFU és un centre especial de treball (CET) que contracta persones amb discapacitat (amb especial interès en els de “difícil inserció”) per treballar en subcontractació, serveis per a altres empreses que externalitzen, des de la jardineria, la neteja, recepció, consergeries… Segons la seva definició “amb més de 4.500 treballadors i presència a tot el territori nacional donem servei a més de 1.600 clients de l’àmbit públic i privat, i en sectors tan diversos com l’aeroportuari, el farmacèutic, l’educatiu, el sanitari, l’industrial, l’hoteler, el d’oficines, grans superfícies….”.

El personal amb discapacitat, vulnerable per la seva condició, treballa com qualsevol treballador ordinari, però cobrant menys.

A partir de la declaració de l’estat d’alarma per coronavirus, SIFU ha presentat tres expedients de regulació temporal d’ocupació (ERTO). L’últim l’acaben d’anunciar mitjançant el lliurament de cartes on es posa com inici de l’ERTO el 6 d’abril.

La Federació d’Educació de CCOO informa que des del comitè d’empresa s’han detectat moltes irregularitats:
– No s’ha proporcionat la informació suficient al comitè d’empresa
– El primer ERTO es va presentar amb data d’inici del diumenge 15 de març, però moltes treballadores i treballadors havien treballat tota la setmana posterior, del 16 al 22 de març (algunes, mitjançant teletreball, i, en el cas d’alguns serveis, presencialment).
– S’ha inclòs membres del comitè en els ERTO en dues ocasions.
– S’ha inclòs serveis de l’Administració pública en els ERTO quan la mateixa administració ha indicat que continuarà pagant els serveis perquè aquestes persones no hagin d’anar a l’atur.
– S’ha inclòs en ERTO personal que està en situació d’incapacitat temporal (IT), fins i tot quan el centre on treballen no està tancat; una doble il·legalitat que ocasiona un greu perjudici a les persones afectades.
– S’ha coaccionat treballadores i treballadors perquè demanin la baixa mèdica durant l’estat d’alarma.

Davant de totes aquestes irregularitats, CCOO ja ha presentat al·legacions al primer ERTO i continuarà denunciant públicament i judicial totes les pràctiques lesives de SIFU contra els drets de la seva plantilla.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 9 d’abril de 2020