CCOO de Catalunya manifesta la necessitat de reforçar les màximes condicions de seguretat a les empreses per a la represa de certes activitats productives els propers dies, davant els riscos de la COVID-19

Davant la represa de certes activitats en els propers dies, en finalitzar el permís retribuït recuperable decretat pel Govern de l’Estat, i la possibilitat de represa esglaonada d’activitats d’altres sectors les properes setmanes, des de CCOO manifestem la necessitat de reforçar a les empreses les màximes condicions de seguretat i el compliment dels protocols sanitaris i de prevenció, anteposant, a qualsevol altre interès, les qüestions col·lectives i la defensa i la protecció de la salut de la població treballadora.

A CCOO ens preocupa especialment un possible repunt de contagis de coronavirus a causa de la improvisació a les empreses. Arran del primer anunci de l’Estat d’alarma, ja vam tenir multitud de conflictes en empreses que incomplien les recomanacions sanitàries (sobretot pel que fa a distància física de llocs de treball i espais comuns com vestuaris, menjadors, etc., falta de mesures d’higiene i desinfecció i falta de protecció col·lectiva i individual).

Apel·lem a la responsabilitat dels empresaris i empresàries, recordant-los la seva obligació de complir les normes i recomanacions sanitàries, i també  la Llei de prevenció de riscos laborals (en total vigor), per a la protecció de les persones treballadores, així com la contribució que han de realitzar en els interessos col·lectius, si cal reduint la capacitat productiva, de manera que no es produeixi un augment dels contagis en els llocs de treball.

Part d’aquesta improvisació que hem trobat a les empreses té a veure amb la manca de plans preventius. Durant tota aquesta crisi hem vist com els serveis de prevenció, especialment els aliens, han demostrat que no disposen de recursos suficients per complir la funció que els atorga la Llei de prevenció de riscos laborals en l’assessorament a les empreses, a les persones treballadores i als delegats i delegades de prevenció.

Han estat els grans absents, deixant de fer, en termes generals, una de les principals tasques que tenen assignades: l’avaluació del risc d’exposició davant el coronavirus en cadascuna de les tasques que realitzen les persones treballadores, tal i com assenyala el procediment dels serveis de prevenció definit pel Ministeri de Sanitat, i s’han limitat a donar pautes genèriques i estàndards en algunes empreses, que no han servit per enfrontar-se al risc de contagi amb seguretat i garanties.

Per una altra banda, els serveis de prevenció han deixat d’atendre altres riscos laborals, que continuen presents als centres de treball. En aquest sentit, ens preocupa també que la represa gradual de l’activitat productiva i que la tornada presencial a la feina suposi un augment dels riscos de seguretat, ja que ens podem trobar amb modificacions organitzatives o productives sense haver realitzat la necessària i obligada revisió de les avaluacions de risc, dels procediments de seguretat i de la maquinària o equips de treball. Igualment, ens preocupa que, davant d’una possible falta de plantilla (perquè hi hagi treballadors i treballadores en estat d’aïllament), es podrien produir noves contractacions temporals en algunes empreses, especialment mitjançant ETT, sense dotar-les de l’adequada informació en matèria de seguretat.

Des de CCOO exigim que el Govern de l’Estat i la Generalitat de Catalunya assumeixin i compleixin plenament la seva obligació de ser vigilants del compliment d’aquestes mesures i que es garanteixi la coordinació entre la Inspecció de Treball i les forces de seguretat perquè es puguin prendre les mesures contundents que calgui davant els possibles incompliments que es detectin en algunes empreses.

Estem en una situació excepcional que ha suposat un gran esforç per a la ciutadania en general i elevats costos econòmics per al sistema i per a la població treballadora a Catalunya, com la pèrdua salarial de prop de 100.000 persones treballadores al mes de març que només cobren el 75 % de la base reguladora per estar de baixa mèdica en quarantena o diagnosticats positius de COVID-19, i les prop de 650.000 persones treballadores afectades per ERTO que cobraran el 70 % de la base reguladora els primers 6 mesos.

No podem deixar de fer menció especial a l’esforç de totes les persones treballadores d’activitats essencials i molt especialment totes les que presten serveis en entorns d’assistència medicosanitària, sociosanitària, residencial i a domicili, i altres professionals que tenen intervenció directa o indirecta amb pacients que han estat diagnosticats d’infecció pel coronavirus SARS-CoV-2 o sospitosos de ser-ho (també personal d’atenció, de neteja, manteniment, forces de seguretat i protecció civil, presons, etc.) i que en molts casos no han tingut l’adequada dotació d’equips de protecció individual necessaris tal com estem denunciant.

Des de CCOO estarem atents i vigilants, i denunciarem qualsevol incompliment, atenent i assessorant les persones treballadores en general i la nostra afiliació, i posant a disposició dels nostres delegats i delegades les eines necessàries per a la seva acció sindical. Farem servir tots els recursos legals necessaris per actuar contundentment contra aquells que posin en risc la seva salut, i per extensió la de la població en general.

I també reivindiquem la importància, en aquest moments més que mai, del diàleg social i la concertació entre els agents socials i els governs, i per això fem un toc d’atenció especial a les patronals perquè assumeixin les seves responsabilitats per garantir que els drets de les persones treballadores no es vulnerin i perquè la sortida d’aquesta crisi es faci sense deixar ningú enrere.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 9 d’abril de 2020