CCOO exigirà amb determinació el compliment de les mesures de seguretat al sector del camp

Ahir es va aprovar el RD Llei sobre el sector agrari, amb l’objectiu d’assegurar la recol·lecció a les explotacions agrícoles, els fluxos productius per a les baules posteriors de la cadena alimentària i el proveïment a la població.

CCOO és conscient de la importància que es faci la recol·lecció de manera ordenada i atenent les dificultats per trobar mà d’obra suficient per fer aquesta feina, i comparteix la idea d’introduir mecanismes de flexibilització del mercat de treball pel que fa a la contractació que preveu el Govern en el RD publicat avui. Davant la publicació d’aquest decret pel qual s’adopten determinades mesures urgents en matèria d’ocupació agrària, CCOO considera que aquestes mesures que es preveuen per a la contractació de persones estrangeres queden molt lluny dels plantejaments defensats pel sindicat.

Per CCOO és absolutament necessari fer compatibles les campanyes agrícoles amb la seguretat i la salut de les persones que treballen en aquestes campanyes, de manera que lamentem que el Govern no sigui més ambiciós i concret en aquesta matèria. Això, juntament amb els pronunciaments de les patronals en les taules de concertació sectorial a Catalunya, preocupa especialment al sindicat, per les conseqüències que pot tenir en aquest sector.

Es prioritza la recol·lecció de les collites sense preveure suficientment tot allò relacionat amb la seguretat dels treballadors i treballadores i les seves condicions laborals, que en molts casos han permès una economia submergida i que no es pagui el SMI a les persones que treballen al sector.

Per tot això i un cop aprovat el Reial decret, CCOO prioritzarà el següent:

• Garantir les mesures de protecció contra la COVID-19 per a totes les persones que treballen al sector, disposant inexcusablement d’equips de protecció individuals, així com de mesures de protecció col·lectiva, tant al lloc de treball, com als menjadors, magatzems, etc.

• Garantir la seguretat i la higiene als allotjaments que es posin a disposició d’aquests treballadors i treballadores.

• Garantir la mobilitat de les persones que treballen al camp en condicions de seguretat i en el marc de les directrius establertes per les autoritats sanitàries.

• Establir una coordinació efectiva entre administracions públiques (Govern estatal, Govern de la Generalitat i ens locals) segons el seu grau de responsabilitat.

• Reforçar el paper de la Inspecció de Treball per vigilar el compliment estricte de les normes de caràcter laboral que han de ser complertes.

• Actuar contra els incompliments de totes aquestes qüestions per evitar que es produeixin conflictes socials en l’entorn rural, amb conseqüències impredictibles en l’actual context de crisi sanitària.

CCOO no permetrà que la fi justifiqui els mitjans, ja que entén que la recol·lecció és necessària, però també entén que s’ha de fer en condicions dignes i, sobretot, segures.