CCOO demana una intervenció urgent per a donar suport a les famílies gitanes sense recursos

8 d’abril, commemoració del Dia Internacional del Poble Gitano

Amb motiu del 8 d’abril, la commemoració del Dia Internacional del Poble Gitano, CCOO de Catalunya considera que aquest any és un any especial davant de la gravetat de la situació de coronavirus causant de la COVID-19. És una commemoració trista, la pandèmia de SARS-CoV-2 està afectant a milers de persones, a Catalunya, a l’Estat espanyol, i en el món; entre d’altres, està afectant especialment a milers de persones del poble gitano, en la salut i en les conseqüències socials i econòmiques que se’n deriven.

La pandèmia ha posat en evidència el dèficit del nostre model de benestar, la fragilitat dels nostres serveis tant en sanitat com en protecció social, a causa de les retallades socials, les privatitzacions i les polítiques neoliberals. Ha posat en evidència la precarietat en la qual viuen moltes famílies, moltes persones treballadores, i encara més es destaca la precarietat de moltes famílies gitanes.

La majoria del poble gitano són treballadors i treballadores que viuen el dia a dia, es guanyen la vida en activitats econòmiques precàries (venda ambulant, recollida de ferralla…), sempre amb un alt nivell de risc d’exclusió social, i davant de la suspensió de les activitats econòmiques i del confinament a causa de la crisi sanitària, es donen conseqüències greus sobre moltes famílies i treballadors i treballadores, quedant-se sense cap recurs per a subsistir.

Des de CCOO de Catalunya sumem la nostra veu a les organitzacions representatives del poble gitano per a una intervenció urgent perquè les famílies tinguin l’accés als aliments i a les altres productes bàsics.

CCOO considera que d’aquesta crisi hem de sortir totes i tots sense deixar ningú enrera, a cap col·lectiu, i s’han d’articular mecanismes de participació reals i efectius per a la ciutadania gitana, i el disseny i implementació de les polítiques per a millorar les condicions de vida de les persones gitanes i per avançar en la igualtat d’oportunitats i la cohesió social.