CCOO a Mossos d’Esquadra segueix denunciant la passivitat del Departament d’Interior davant l’afectació de la COVID-19

La seguretat pública de Catalunya es pot veure greument afectada en qüestió de dies per l’elevat nombre de baixes

L’increment del nombre d’afectats per COVID-19 continua assotant fortament als agents de Mossos d’Esquadra. Tot i no disposar de dades concretes per falta d’informació, el Sector de Mossos d’Esquadra de la Federació de Serveis a la Ciutadania (FSC) de CCOO ha detectat que uns 2.000 dels 17.000 agents estan afectats, ja que són més de 1.800 els agents aïllats i més de 150 el nombre de positius.

La gravetat del focus de coronavirus viscuda a la Seu d’Urgell és només un exemple que ha deixat ja sense efectius de trànsit a la regió policial, de manera que agents d’altres destinacions han de cobrir la manca d’aquests serveis.

Agents de BRIMO i ARRO ja comencen a veure com les seves unitats afronten amb preocupació la falta d’agents per aïllament o positius. Es segueix incomplint els protocols en seguretat laboral, ni tan sols per a desinfectar les furgonetes utilitzades per companys/es que han presentat símptomes evidents o són positius.

En seguretat ciutadana, la situació no és millor. Segueixen els “cotxes en calent” sense desinfectar, escasseja el material i el que hi ha es reutilitza una vegada i una altra, la situació de desinfecció de les dependències és molt escassa i en comptats llocs existeixen contenidors adequats per a llançar les peces utilitzades pels agents com a guants o mascaretes, que poden estar infectades i per tant poden propagar el contagi sense control.

Malgrat les denúncies reiterades de CCOO sobre la passivitat del Departament d’Interior i després d’haver-nos dirigit personalment a la Directora de la Sub-direcció General de Recursos Humans i Relacions Laborals i a la responsable de Salut Laboral del Departament, se’ns informa que aquest dilluns comencen a realitzar unes 50 proves diàries als agents, xifra insuficient perquè suposa que d’aquí a un any encara estarien fent els tests als darrers agents del cos. Això fa eterna l’angoixa d’un nombre elevat de mossos que temen per la seva pròpia vida i per la dels seus familiars.

Per a CCOO, el fet que les dues ordres judicials emeses en els darrers dies siguin incapaces d’aconseguir que el Departament d’Interior doti dels EPIs adequats i dels tests per a poder determinar els infectats al col·lectiu de Mossos d’Esquadra és una mostra de la gran irresponsabilitat del Departament i la causa de la total desconfiança del col·lectiu cap als responsables i mandataris.

Les declaracions del conseller d’Interior en les quals afirma que hi ha jutges que els estan obligant a fer coses gairebé impossibles de fer i serà gairebé del tot impossible dotar als agents de mitjans de protecció i Test PCR han caigut com un gerro d’aigua freda a l’ànim dels agents, i molts s’estan buscant la manera de poder aconseguir laboratoris privats, pagant de les seves pròpies butxaques les proves que els treguin el neguit de saber si estan contagiats i poden estar contagiant als seus companys i a les seves famílies.

La notícia que les possibles morts que es puguin produir en el cos seran tractades com una malaltia comuna, en lloc d’una mort a conseqüència del desenvolupament de l’activitat policial pròpia dels agents, mina encara més l’estabilitat emocional dels agents, que veuen amb incredulitat com el Departament els abandona a la seva sort en les pitjors circumstàncies que es puguin plantejar.

Des de CCOO hem plantejat propostes i solucions per a superar aquesta situació d’incompliment de la llei de prevenció i resolucions judicials, així també per acabar amb el desemparament per part del Departament als i a les agents, però el conseller es nega a deixar-nos participar en les reunions que estan tenint lloc amb la resta de sindicats, tot i ser el sindicat més representatiu a Catalunya i realitzar una activitat emparada per la Constitució espanyola i la Llei orgànica de llibertat sindical (LOLS). Així es recull a l’ordre SND/307/2020, de 30 de març, en el seu apartat 3r de l’exposició de motius:
Por otra parte, ni el Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, ni el Real Decreto-ley 10/2020, de 29 de marzo, han afectado a la actividad de representación sindical y empresarial, máxime en un contexto como el actual en el que se hace necesario en muchas empresas e instituciones acudir a las consultas y la negociación con la representación de los trabajadores.
En este sentido, es importante tener en cuenta que ambas normas, como no puede ser de otra manera, se dictan en el marco del respeto (i) al ejercicio de las actividades que el artículo 7 de la Constitución Española les atribuye a las asociaciones empresariales y (ii) al derecho a la libertad sindical reconocido en el artículo 28 de la Constitución Española y la Ley Orgánica 11/1985, de 2 de agosto, de libertad sindical.
Por ello, sin perjuicio de las restricciones a la movilidad y otras importantes capacidades que le otorgan a la autoridad competente los artículos 11 y 12 de la Ley Orgánica 4/1981, de 1 de junio, de los estados de alarma, excepción y sitio, la actividad sindical y la actividad de las asociaciones empresariales ha de mantenerse inalterada y no puede verse afectada por las restricciones a la movilidad y circulación de las personas.

CCOO no deixarà d’actuar davant d’aquest abandonament del cos de Mossos d’Esquadra ni davant el continu menyspreu de la nostra representativitat sindical. És per això que mostrem a la ciutadania la veritable realitat del col·lectiu que res té a veure amb les promeses que cada dia manifesten als mitjans de comunicació els responsables departamentals.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 8 d’abril de 2020