CCOO de Catalunya considera insuficients els ajuts que vol destinar la Generalitat als autònoms afectats pel tancament d’activitat a causa de COVID-19

El passat 17 de març la Generalitat de Catalunya, mitjançant Decret 7/2020 de mesures urgents, va aprovar una ajuda de set milions i mig d’euros en una línia que dotarà de com a màxim dos mil euros d’ajut a autònoms que es vegin afectats pel tancament d’activitats per motiu del RD que declara l’estat d’alarma i pels diferents real decret que s’han aprovat posteriorment, i no tinguin fonts alternatives d’ingressos.

Uns ajuts que resulten totalment insuficients i que malauradament no son complementaris amb els anunciats pel Govern estatal en els darrers dies, i que estableixen ajuts directes fins 661€ al mes. L’esmentada ajuda es podrà sol·licitar a partir del proper dilluns i es preveu que pugui arribar només a uns quatre mil cinc-cents autònoms dels més de 500.000 que hi ha a Catalunya.

Des de CCOO de Catalunya hem traslladat al Govern de la Generalitat que la dotació econòmica és totalment insuficient, més encara si la comparem amb la que han anunciat altres territoris com la comunitat de Madrid o la de València. A més, creiem que si la mesura que es presenta no és d’aplicació a tots els autònoms, s’hauria de prioritzar que sigui adreçada als col·lectius d’autònoms més vulnerables com poden ser autònoms unipersonals i persones amb autoocupació.

En aquest sentit, el nostre sindicat ha traslladat al Departament de Treball la necessitat de mantenir reunions periòdiques del Consell de Treball Autònom perquè aquest faci arribar al Govern de la Generalitat propostes que facin que es puguin mobilitzar els recursos econòmics per no condemnar al col·lectiu dels autònoms, amb el conseqüent impacte per la nostra economia i teixit productiu.

Durant els propers dies, el nostre sindicat traslladarà a totes les administracions públiques les nostres propostes per ajudar al col·lectiu d’autònoms, que són les següents:
– Garantir que cap autònom quedi amb una prestació per cessament d’activitat inferior al salari mínim interprofessional, SMI, de 950 euros.
– Fer extensius els ajuts pel lloguer a les persones arrendatàries d’habitatges als espais on es realitza l’activitat per part de les persones autònomes.
– Garantir que la moratòria d’ingrés de les quotes corresponents a la seguretat social és efectiva pels autònoms que han cessat en l’activitat.
– Avançar cap a un sistema de cotització per ingressos reals.

Així mateix volem demanar que totes les administracions competents, treballin de manera coordinada i que les polítiques que s’adrecin de caràcter extraordinari per garantir una sortida estiguin sempre consensuades entre les administracions amb la voluntat de que siguin eficients per a les seves destinatàries.

CCOO entenem que els drets dels més de 500.000 autònoms de Catalunya no poden anar separats del dret del treball en general i per tant cal garantir els seus drets i que l’autoocupació no esdevingui un espai precari que defugi dels drets col·lectius.