CCOO de Catalunya considera que la renda garantida de ciutadania és ara més necessària que mai

Cal ampliar l’abast d’aquesta prestació en el context de crisi de coronavirus, coincidint amb la data de la plena implantació de la Llei (1 d’abril del 2020)

En moments tan extraordinaris com els que estem vivint amb la crisi de coronavirus, CCOO de Catalunya reivindica la necessitat de la renda garantida de ciutadania (RGC). Aquesta prestació aconseguida per la lluita de tanta gent ha de tenir un desplegament més ampli i arribar a molta més gent en situació de vulnerabilitat social. Les últimes dades oficials expliquen que 125.200 persones eren beneficiàries de la prestació (l’11 de març del 2020), és evident que en la situació actual aquest nombre de persones té moltes possibilitats d’augmentar.

El dia 1 d’abril s’ha arribat al punt quantitatiu complet de la prestació i és força realista dir que aquestes quanties, condicionades per un IRSC (indicador de renda de suficiència de Catalunya) congelat des del 2017 (569,12 euros mensuals), encara són més insuficients en el context actual.

Malgrat que les últimes modificacions de la Llei 14/2017, de 20 de juliol, aprovades al Parlament de Catalunya i consensuades prèviament amb CCOO i les entitats que formen part de la Comissió de Govern de la Renda Garantida de Ciutadania, permeten obrir el ventall de persones que podran rebre la prestació, la situació encara és marcadament millorable.

Per a CCOO ara cal:
– Aprovar definitivament el reglament de desplegament de la llei, consensuat amb sindicats i altres entitats, que millora interpretativament la llei i augmenta la claredat dels  supòsits d’aprovació de sol·licituds.
– Dotar de recursos i personal estructural al departament encarregat de la gestió per reduir el temps de resposta de l’aprovació.
– Iniciar el desplegament de les comissions territorials de seguiment que puguin analitzar més a prop de la localitat o comarca l’impacte real per a la ciutadania de la gestió de la prestació.
– Fer un pas endavant i obrir una reflexió sobre la necessitat d’ampliar l’abast d’aquesta prestació en el context d’aquesta situació extraordinària que provoca un augment del risc d’exclusió social i precarietat per a tantes persones del nostre país.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 2 d’abril de 2020